Friday, October 26, 2018

Revival : Did not seek the counsel of God

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : Did not seek the counsel of God


Joshua 9:14  Then the men of Israel took some of their provisions; but they did not ask counsel of the LORD.

Yosua 9:14 (TB)  Lalu orang-orang Israel mengambil bekal orang-orang itu, tetapi tidak meminta keputusan TUHAN.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #299. Tahukah anda bahawa terkadang kita membuat keputusan tanpa merujuk kepada Tuhan? Yosua dan para pemimpin Israel lalai untuk berdoa dan mencari kehendak Allah berhubungan dengan suku Gibeon. Tanpa berpikir masak-masak mereka mengikat perjanjian yang tidak dapat mereka ingkari. Keputusan yang keliru ini membuka peluang bagi orang-orang Kanaan yang fasik tinggal di tengah-tengah Israel di mana ianya sesuatu yang dilarang Tuhan dalam pasal Ulangan 7:1-26. Di dalam semua keputusan kehidupan kita harus mencari kehendak Allah dan berdoa memohon hikmat dan bimbingan-Nya, sehingga dapat mengelak kesedihan dan musibah.

☕ 🍞 Penduduk Gibeon yang takut ditumpas habis oleh Israel menggunakan akal mereka untuk menyelamatkan diri. Dengan cerdik dan licik menampilkan diri begitu lusuh seolah dari perjalanan jauh, mereka datang pada Yosua dan bangsa Israel. Mereka menawarkan hal yang seolah amat baik iaitu janji persahabatan dan sumpah tidak akan menumpas seorang pun dari bangsa Gibeon. Yosua dan para pemimpin Israel tanpa waspada dan bertanya kepada Tuhan, mereka mengikat janji persahabatan dengan bangsa Gibeon.  Dalam jangka panjang akibat daripada ikatan perjanjian itu terjadilah hal yang amat buruk, iaitu terjadilah kawin dan mengawinkan antara umat Israel yang kudus dengan penduduk Kanaan yang membawa umat Israel beribadah kepada dewa dewi Kanaan. Ini yang Tuhan larang sama sekali. Mereka membuat keputusan tanpa bertanya kepada Tuhan.

Begitu juga di dalam hidup kita. Membuat keputusan yang baik dan benar itu sangat penting namun terkadang kita gagal dalam hal itu dan membuat keputusan mengikut emosi kita. Secara pribadi, jikalau saya marah, saya akan berdiam diri dan tidak akan membuat keputusan atau membuka mulut saya untuk berkata-kata. Sometimes we are to quick to make decisions without knowing the consequences of the decision. Hal-hal mengenai hidup anda janganlah dipandang ringan tetapi carilah Tuhan terlebih dahulu. Berdoa dan minta campur tangan-Nya. Izinkan Tuhan untuk memimpin anda. Minta nasihat daripada Dia. Roh Kudus diberikan kepada kita supaya kita tidak salah langkah dalam hidup kita. But at times we tend leave out the Holy Spirit and we try live our lives. Bahaya sedang menanti kita jika kita melakukan begitu. Samada mencari pasangan 👫 hidup ataupun hal-hal lain, carilah kerajaan-Nya dan kebenaran-Nya dahulu. Jangan salah langkah Because what is done cannot be undone. Apakah respon anda hari ini....?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: