Monday, October 1, 2018

Revival : You shall teach them

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : You shall teach them

Deuteronomy 6:6-7 (NKJV)
6 "And these words which I command you today shall be in your heart.
7 You shall teach them diligently to your children, and shall talk of them when you sit in your house, when you walk by the way, when you lie down, and when you rise up.

Ulangan 6:6-7 (TB)
6 Apa yang kuperintahkan kepadamu pada hari ini haruslah engkau perhatikan, 
7 haruslah engkau mengajarkannya berulang-ulang kepada anak-anakmu dan membicarakannya apabila engkau duduk di rumahmu, apabila engkau sedang dalam perjalanan, apabila engkau berbaring dan apabila engkau bangun.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #274. Tahukah anda bahawa Tuhan telah perintahkan kepada kita supaya kita mengajar anak² kita segala ketetapan-ketetapan-Nya? Perintah Tuhan dimulai daripada pribadi kita terlebih dahulu. Tuhan meminta kita untuk terlebih dahulu memperhatikan perintah-perintah-Nya.  Perhatikan perintah-perintah-Nya, jangan melupakan perintah-perintah-Nya, jangan mengabaikannya, jangan hidup tanpanya, jangan memberontak terhadapnya, jangan lupa merenungkannya siang dan malam. Terkadang sebagai ibu bapa, kita lalai dalam mendidik anak² kita dengan cara Tuhan yang benar. Lalu dikemudian hari kita menyesal apabila anak kita menyimpang daripada kebenaran-Nya.

☕ 🍞 Allah benar-benar menginginkan bahawa firman-Nya tersimpan dalam hati umat-Nya. Rasul Paulus menyatakan dengan jelas, "Hendaklah perkataan Kristus diam dengan segala kekayaannya di antara kamu". Hal ini hanya dapat dicapai dengan terus-menerus mempelajari Alkitab setiap hari. Salah satu cara utama untuk mengungkapkan kasih kepada Allah ialah mempedulikan kesejahteraan rohani anak-anak kita dan berusaha menuntun mereka kepada hubungan yang setia dengan Allah. Pembinaan rohani anak-anak seharusnya merupakan perhatian utama semua orang-tua. Pengarahan rohani harus berpusat di rumah, dan melibatkan ayah dan ibu. Pengabdian kepada Allah di dalam rumah tangga wajib dilakukan; hal itu adalah perintah langsung dari Tuhan.

Terkadang, kita begitu berharap kepada guru² sekolah minggu untuk medidik anak² kita. Cara itu sudah salah. Sebenarnya, mezbah keluarga harus ada dan ibu bapa yang bertanggungjawab ke atas kerohanian anak mereka.  Orang percaya harus dengan tekun memberikan kepada anak-anaknya pendidikan yang berpusatkan Allah di mana segala sesuatu dihubungkan dengan Allah dan jalan-jalan-Nya. Tujuan dari pengarahan oleh orang-tua ialah mengajar anak-anak untuk takut akan Tuhan, berjalan pada jalan-Nya, mengasihi dan menghargai Dia, serta melayani Dia dengan segenap hati dan jiwa. Dengan demikian tidak mungkin mereka akan menyimpang daripada kebenaran Tuhan. Apakah respon anda hari ini....?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: