Wednesday, December 19, 2018

Revival : Feared the Lord

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Feared the Lord



1 Kings 18:3  And Ahab had called Obadiah, who was in charge of his house. Now Obadiah feared the LORD greatly.

1 Raja-raja 18:3 (TB)  Sebab itu Ahab telah memanggil Obaja yang menjadi kepala istana. Obaja itu seorang yang sungguh-sungguh takut akan TUHAN.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #353. Tahukah anda bahawa salah satu kunci keberhasilan rohani adalah takut akan Tuhan? Obaja hidup di suatu masyarakat dimana raja dan rakyatnya menyembah berhala. Tidak hanya itu, para nabi Allah dibunuh oleh Izebel. Ahab sendiri hanya mementingkan kekuatan tenteranya yang tampak dari tindakannya mencari rumput bagi kuda dan bagal. Bahkan dalam situasi kelaparan yang demikian parah, Ahab tidak merasa perlu mencari Allah. Malahan ia mencari rumput sendiri bagi kekuatan tenteranya. Dengan kata lain mata rohani Ahab sudah menjadi buta. Bencana alam yang begitu hebat pun tidak menyadarkan dia. Berbeza dengan Obaja yang tetap takut akan Tuhan dalam situasi seperti ini, berarti ia tidak ikut menyembah berhala. Ia tidak hanya menyelamatkan 100 nabi dari pembunuhan namun juga menyembunyikan dan memberi mereka makan dan minum setiap hari. Itu merupakan suatu tindakan yang berbahaya. Obaja adalah seorang yang berani melawan arus dan ia pun berhasil dalam kariernya dengan menjadi kepala istana.

☕ 🍞 Di mana Tuhan letakkan kita hari ini, itulah tempatnya untuk kita menjadi garam dan terang dunia. Kita harus sedar identiti kita sebagai anak-anak Tuhan. Kita diletakkan di sana untuk menjadi pencetus atau pemangkin perubahan. Itu hanya terjadi saat pribadi kita diubah terlebih dahulu. Obaja seorang yang takut akan Allah dan dia hidup berbakti kepada Tuhan. Biarpun masyarakat di sekeliling dia semuanya penyembah berhala tetapi Obaja tidak melupakan Tuhan. Those who fear the Lord so as to obey and serve him, have a strong ground of confidence, and will be preserved. Seorang yang takut akan Allah tidak akan pernah mau melakukan dosa. Orang-orang di sekeliling kita sedang memerhati cara hidup kita di kalangan mereka. Adakah kita menjadi garam dan terang dunia atau kita kehilangan garam dan terang sudah menjadi gelap.

Kita memerlukan orang-orang seperti Obaja yang takut akan Allah dan yang melakukan hal-hal yang benar di hadapan Tuhan biarpun dikelilingi oleh orang-orang yang tidak percaya kepada Tuhan. Tidak kira sama ada anda bekerja, belajar, suri rumah, berkebun, mengusahakan ladang, di mana pun Tuhan telah meletakkan anda, jagalah kesaksian anda. Obaja menjadi kepala istana disebabkan oleh pribadinya yang benar di hadapan Tuhan. Bagaimana dengan kita? Apakah respon anda hari....?



You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: