Tuesday, December 11, 2018

Revival : An understanding Heart

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : An understanding Heart



1 Kings 3:9  Therefore give to Your servant an understanding heart to judge Your people, that I may discern between good and evil. For who is able to judge this great people of Yours?

1 Raja-raja 3:9 (TB)  Maka berikanlah kepada hamba-Mu ini hati yang faham menimbang perkara untuk menghakimi umat-Mu dengan dapat membedakan antara yang baik dan yang jahat, sebab siapakah yang sanggup menghakimi umat-Mu yang sangat besar ini?


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #345. Tahukah anda bahawa kita harus memiliki hati yang memahami? Salomo memulai masa pemerintahannya dengan iman dan kasih kepada Allah. Ia berdoa memohon hikmat dan hati yang paham lalu Allah berkenan dengan permohonan ini  serta mengabulkan doanya. Akan tetapi, karunia hikmat dari Allah tidak menjamin bahawa Salomo akan senantiasa bertekun dalam kesalehannya kerana alasan ini Allah menekankan bahawa Dia akan memperpanjangkan umur Salomo "jika engkau hidup menurut jalan yang Kutunjukkan". Ketidaksetiaan Salomo di kemudian hari mencegah realisasi sepenuhnya kehendak Allah bagi hidupnya.

☕ 🍞 Salomo meminta hikmat dari Allah agar dapat mengelola bangsanya dengan benar sesuai dengan yang Tuhan inginkan. Permintaan Salomo itu menyenangkan hati Tuhan sehingga Tuhan mengabulkan permintaannya, ditambah dengan umur panjang, kekayaan, dan kemuliaan. Hal-hal yang biasanya dicari oleh raja-raja bangsa-bangsa. Bandingkan dengan ajaran Tuhan Yesus agar kita mencari Kerajaan Allah dahulu sehingga semuanya akan ditambahkan kepada kita.

Dua perkara yang diminta oleh Salomo adalah :

🔴 Hati yang faham
🔴 Hikmat

Saat Tuhan bertanya kepada Salomo "mintalah apa yang Ku hendak berikan kepadamu..." boleh saja Salomo meminta kekayaan dan kuasa, tetapi di sebaliknya dia meminta hati yang faham dan hikmat. Permintaan Salomo menyenangkan hati Tuhan. Saya dapat melihat bahawa Salomo bukanlah seorang pemimpin yang tamak. Everyone of us must have an understanding heart. Understanding of His wills and purposes for our lives. Understanding of His ways. Understanding of His love. Understanding of His grace. Understanding of His Word. Marilah kita sama-sama berdoa supaya Tuhan memberikan kita hikmat dan hati yang faham atau dalam erti kata lain pengertian supaya dengan hikmat daripada Tuhan Yesus kita akan bertindak sesuai dengan pengertian yang kita terima daripada Firman Tuhan. Apakah respon anda hari ini....?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: