Wednesday, December 5, 2018

Revival : The True Friendship

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : The True Friendship



1 Samuel 23:16  Then Jonathan, Saul's son, arose and went to David in the woods and strengthened his hand in God.

1 Samuel 23:16 (TB)  maka bersiaplah Yonatan, anak Saul, lalu pergi kepada Daud di Koresa. Ia menguatkan kepercayaan Daud kepada Allah


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #339. Tahukah anda bahawa persahabatan yang akrab tidak akan pernah menikam belakang kita? Saya pasti setiap orang memiliki seorang kawan yang sangat rapat dan setia bagaikan aur dengan tebing sehinggakan segala rahsia kita, kita kongsikan kepadanya. Demikianlah juga persahabatan Jonathan dan David. Ada pepatah mengatakan Ada uang abang sayang, tak ada uang abang melayang. Pepatah ini merupakan salah satu contoh ejekan bagi bentuk persahabatan yang terjalin karena materi. Benar, bahwa menggalang persahabatan di kala senang, atau sukses tidaklah sulit. Tanpa dicari banyak orang yang datang menawarkan persahabatan. Tetapi, apa yang terjadi bila orang berada dalam keadaan susah? Yang semula mengaku sebagai sahabat, satu demi satu pergi menjauh bahkan lebih menyedihkan lagi, berlagak seolah tak pernah kenal. Masih ingatkah sikap Petrus terhadap Yesus di saat Dia menghadapi penderitaan? Sebaliknya, dalam keadaan takut, kehadiran Yonatan memberikan penghiburan dan dukungan bagi Daud. Tindakan Yonatan ini mengandung risiko, tetapi itulah ciri persahabatan sejati.

☕ 🍞 Bersyukurlah kepada Tuhan yang selalu setia memperhatikan pergumulan hamba-hamba-Nya. Tuhan Yesus adalah sahabat kita yang benar dan setia. Rencana-Nya sungguh luar biasa bagi orang-orang yang beriman, berlindung serta percaya kepada-Nya.  Daud setia kepada Allah, kerana Allah telah terlebih dahulu bertindak setia. Itulah sumber damai sejahtera dan pengharapan kekal umat Allah.

Ciri-ciri Seorang Sahabat yang sejati adalah :

🔴 Setia
🔴 Benar
🔴 Jujur
🔴 Boleh dipercayai
🔴 Sedia membantu
🔴 Seorang yang suka menegur dan terima teguran
🔴 Saling mendorong
🔴 Saling mengasihi

Ini adalah beberapa yang saya tahu. Mungkin ada lebih lagi. Tetapi yang saya pasti adalah, KESETIAAN adalah nombor satu 🥇. Seorang sahabat yang setia tidak akan pernah menikam belakang anda. Tidak akan meninggalkan anda. Di dalam Facebook saya, hampir 2000 kenalan saya dan saya tidak kenal kesemua 2000 orang itu. Di antara 2000 itu mungkin seramai 20 orang sahaja yang saya kenal secara pribadi dan di antara mereka ada sahabat sejati yang selalu mendorong, mendoakan, menegur, membantu saya. Kita juga memiliki seorang Sahabat yang Setia, iaitu Tuhan Yesus! Dia takkan pernah meninggalkan kita. Selalu dan setiap waktu bersama kita. Bagaimana dengan anda? Sudahkah anda bertemu dengan Sahabat sejati kita? Bagaimana perhubungan anda dengan Dia? Seorang sahabat harus selalu berkomunikasi. Sudahkah anda berkomunikasi dengan Tuhan Yesus? Apakah respon anda hari ini....?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: