Wednesday, November 13, 2019

Revival : Forgive and Pray

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Forgive and Pray


Mark 11:25 (UKJV)  And when all of you stand praying, forgive, if all of you have ought against any: that your Father also which is in heaven may forgive you your trespasses.

Markus 11:25 (TB)  Dan jika kamu berdiri untuk berdoa, ampunilah dahulu sekiranya ada barang sesuatu dalam hatimu terhadap seseorang, supaya juga Bapamu yang di sorga mengampuni kesalahan-kesalahanmu."


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #317. Tahukah anda bahawa kita harus mengampuni sesiapa pun yang telah menyakiti hati kita sebelum kita berdoa? Janganlah orang Kristian menipu dirinya sendiri dengan memikirkan bahawa mereka memiliki iman yang cukup untuk memperoleh jawaban atas doa apabila mereka dengan diam-diam menaruh permusuhan atau kedengkian terhadap seseorang. Allah mengampuni setiap jengkal dosa kita. Apalah arti kesalahan kecil orang lain kepada kita dibandingkan dosa kita terhadap Allah? Orang yang sungguh menghayati pengampunan Allah, wajib meneruskan pengampunan itu kepada sesamanya.

☕ 🍞 Kesombongan atau kepahitan yang menyebabkan ketiadaan pengampunan dapat menghalangi doa juga. Boleh saja orang mengira bahawa tiadanya pengampunan merupakan ganjaran terhadap musuhnya. Hati yang keras dan tidak mau mengampuni dapat lebih tinggi dari gunung dan dapat menghalangi karya Allah dalam hidup orang tersebut. Jika kita tidak mau mengampuni maka Allah juga tidak akan mengampuni kita. Kita mesti mengampuni, kerana sesungguhnya kita sudah diampuni Allah. Inilah jawaban tunggal yang mestinya mendasari kehidupan orang-orang yang percaya kepada Tuhan Yesus sebagai orang yang telah diampuni. Memang tidak mudah melakukannya. Mari kita datang kepada Roh Kudus dan meminta kuasa dan hikmat, supaya kita siap dan sedia mengampuni.

Saat kita berdoa, kita harus ingat untuk mendoakan orang lain, khususnya musuh-musuh kita dan mereka yang telah bersalah kepada kita. Kita tidak dapat berdoa dengan hati yang tulus agar Tuhan melakukan yang baik kepada mereka, jika kita masih mempunyai perasaan benci dan mengharapkan yang buruk bagi mereka. Jika kita bersalah kepada orang lain sebelum kita berdoa, kita harus pergi dan berdamai dengan mereka. Tetapi jika mereka bersalah kepada kita, kita tidak boleh menunda-nunda, melainkan harus segera mengampuni mereka dengan hati yang tulus. Sudahkah anda mengampuni saudara anda? Apakah respon anda hari?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: