Friday, November 8, 2019

Revival : No understanding, No learning

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : No understand, No learning!


Mark 9:32  But they did not understand this saying, and were afraid to ask Him.

Markus 9:32 (TB)  Mereka tidak mengerti perkataan itu, namun segan menanyakannya kepada-Nya.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #312. Tahukah anda bahawa terkadang kita memikirkan bahawa kita tahu segalanya, tetapi sebenarnya tidak? Apabila kita tidak mengerti sesuatu di dalam sekian bidang, maka haruslah kita bertanya kepada sesiapa yang arif dan bijaksana dalam bidang itu supaya kita tidak tersesat dan tidak tersalah langkah. Seringkali dalam perjalanan kita mengiring Tuhan, kita menemukan pengertian yang baru dari firman Tuhan, atau mungkin juga pengetahuan baru tentang dosa. Namun seringkali kita lebih memilih untuk mencari-cari celah dan alasan untuk membenarkan diri kita dan prinsip atau konsep yang telah kita pegang selama ini.

☕ 🍞 Yesus mengerti betapa sulitnya para murid menerima pengajaran bahwa diri-Nya sebagai Mesias harus menderita dan mati di tangan manusia. Kerana itu Ia secara khusus meluangkan waktu untuk memfokuskan diri-Nya mengajarkan hal-hal tersebut kepada murid-murid-Nya. Sayangnya murid-murid Yesus tetap tidak dapat mengerti pengajaran tersebut sekalipun telah diajarkan berulang kali. Dalam mengajar murid-murid-Nya pun Yesus sebenarnya menggunakan perkataan yang sederhana dan mudah dimengerti. Yang membuat mereka tidak mengerti adalah mereka tidak mau menerima konsep Mesias secara rohani. Mereka segan bertanya karena mereka enggan mengetahui kebenaran yang sesungguhnya atau juga kerana mereka pikir akan dimarahi atas kebodohan mereka yang tidak bisa menerima kebenaran itu. Sedangkan yang lain lagi tetap tidak peduli kerana malu untuk bertanya.

Tetapi apabila di antara kita ada yang kekurangan hikmat, hendaklah ia memintakannya kepada Allah,  yang memberikan kepada semua orang dengan murah hati. Sekiranya kita tidak tahu ke arah mana jalan yang harus ditujui dan kita malu bertanya, maka sudah pasti kita akan sesat. Demikianlah juga, jika kita tidak mengerti akan Firman Tuhan maka haruslah kita bertanya kepada Roh Kudus supaya Dia mengajar kita dan juga kepada mereka yang memahaminya supaya kita dapat belajar sesuatu. Jangan mengambil firman Tuhan di luar daripada konteks yang aslinya untuk menyesuaikan kehendak kita. This is the reason there's a lot new age teachings when people begin to take the Word of God out of context. Milikilah Hati yang mau diajar dan belajar. Bagaimana dengan anda? Apakah respon anda hari ini..?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: