Thursday, November 19, 2020

Revival : Am I my brother's keeper?

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Am I my brother's keeper?


Genesis 4:9 Then the LORD said to Cain, "Where is Abel your brother? " He said, "I do not know. Am I my brother’s keeper?"

Kejadian 4:9 (TB) Firman TUHAN kepada Kain: "Di mana Habel, adikmu itu?" Jawabnya: "Aku tidak tahu! Apakah aku penjaga adikku?"


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #324. Tahukah anda bahawa kita harus saling memperhatikan saudara kita? Sekalipun Kain telah berbuat dosa dengan sengaja, ia ternyata dikejar oleh Allah yang penuh kasih, yang berlimpah kasih karunia.. Dengan marah dan menantang Kain menjawab pertanyaan Allah. Dosa sudah mencengkeram dirinya. Dia meninggalkan hak-hak persaudaraan yang penting. Dia menolak untuk menghormati Allah yang abadi. Dengan kurang ajar dia bersandar pada penolakannya yang mementingkan diri dan mengucapkan kata-kata yang tidak akan berani diucapkan orang.

☕🍞 Apabila Tuhan bertanya kepada Kain di manakah Habel, jawabnya “Apakah aku penjaga adikku?" Tentu Habel sudah cukup dewasa untuk menjaga dirinya sendiri, dan Kain pun tidak pernah bertanggung jawab atasnya. Jawapan Kain seolah-olah ia berkata, “bukankah Engkau penjaganya? Jika ia hilang, Engkaulah yang harus dipersalahkan, dan bukan aku, yang tidak pernah menjaganya.” Perhatikanlah, perhatian yang penuh kasih terhadap saudara-saudara kita, untuk menjagai mereka, adalah kewajiban besar, yang secara ketat dituntut dari kita, tetapi pada umumnya justru kita abaikan. Orang yang tidak memperhatikan urusan saudara-saudara mereka, dan tidak mau peduli ketika ada kesempatan, untuk mencegah terjadinya bahaya pada tubuh mereka, harta benda mereka, atau nama baik mereka, terutama jiwa mereka, pada dasarnya telah bersikap seperti Kain.

👉🏼 Biarpun kita tidak membunuh seperti yang dilakukan oleh Kain, namun sebenarnya kita sedang "membunuh" antara satu sama lain. Kasih sesama manusia menjadi dingin dan tidak lagi memperdulikan dan memperhatikan sesama manusia. Di saat saudara kita memerlukan, kita pulak menjauhkan diri daripada mereka yang memerlukan. Apakah kita pun begitu? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: