Saturday, October 7, 2023

Revival : Man of God

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Man of God 


1 Timothy 6:11 But you, O man of God, flee these things and pursue righteousness, godliness, faith, love, patience, gentleness.

1 Timotius 6:11 (TB) Tetapi engkau hai manusia Allah, jauhilah semuanya itu, kejarlah keadilan, ibadah, kesetiaan, kasih, kesabaran dan kelembutan.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #281. Tahukah anda bahawa kita adalah manusia Allah? Apakah itu manusia Allah? Dalam bahasa Inggeris ia disebut "man of God" ataupun "godly man". Kita mengenal sebutan super human, "demigod atau half-god, half-human," manusia robot, manusia serigala, dan lain sebagainya. Kata yang ditambahkan setelah kata "manusia" itu memberikan keterangan atau sifat dari manusia tersebut. Menarik sekali cara Paulus menutup suratnya kepada Timotius. Pada perikop terakhir dari suratnya, Paulus menyebut Timotius sebagai manusia Allah.


🍞 ☕ Dengan penyebutan "manusia Allah", Paulus menunjukkan bahwa status diri Timotius bukan hanya pemimpin, tetapi juga pemberi teladan di jemaatnya, agar mereka pun dapat mengikutinya menjadi manusia Allah. Oleh itu, Timotius harus menjauhi semua hal yang tidak baik, dan sungguh-sungguh berusaha mengejar "keadilan, ibadah, kasih, kesabaran, dan kelembutan". Sifat-sifat ini harus menjadi bagian dari hidupnya sebagai seorang manusia Allah. Paulus mengambil kesempatan ini untuk memperingatkan Timotius dan menasihatkannya supaya tetap setia di jalan Allah dan dalam tugasnya, dan terutama untuk memenuhi kepercayaan yang diembannya sebagai hamba Tuhan. Dia memanggil Timotius sebagai manusia Allah. Para hamba Tuhan memang adalah manusia Allah, dan kerana itu harus berlaku sepantasnya dalam segala hal. Mereka adalah orang-orang yang dipekerjakan bagi Allah, berbakti pada kehormatan-Nya dengan lebih giat lagi.

👉🏼 Ketika kita percaya Kristus, kita adalah manusia Allah dan bukan manusia duniawi. Kita milik Allah dan mengabdi kepada Dia, sang Pemilik hidup kita. Oleh kerana itu, sudah sepantasnya kita mengejar hal-hal yang rohani, bukan hal-hal yang duniawi; mengejar karakter dan kekayaan rohani, bukan kekayaan duniawi. Bagaimana dengan kita? Adakah kita manusia Allah? Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: