Saturday, October 29, 2016

Revival: Prayer. Repentance. Revival

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang bermula dari doa kepada pertobatan dan kepada kebangkitan rohani. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival: Prayer. Repentance. Revival.

Deuteronomy 9:26  Therefore I prayed to the LORD, and said: 'O Lord GOD, do not destroy Your people and Your inheritance whom You have redeemed through Your greatness, whom You have brought out of Egypt with a mighty hand.

Ulangan 9:26 (TB)  dan aku berdoa kepada TUHAN, kataku: Ya, Tuhan ALLAH, janganlah musnahkan umat milik-Mu sendiri, yang Kautebus dengan kebesaran-Mu, dan yang Kaubawa keluar dari Mesir dengan tangan yang kuat.

Shalom dan salam Revival saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #303. Tahukah anda bahawa kebangkitan rohani bermula daripada hati yang sanggup berdoa dan bertobat? Prayer leads to repentance and repentance leads to revival. Musa berdoa supaya Tuhan tidak memusnahkan umat-Nya supaya Tuhan berikan kesempatan untuk umat-Nya bertobat dan berbalik kepada TUHAN dengan segenap hati mereka. Every Revival begins with a prayer for repentance. Prayer is the beginning point of repentance that leads to revival.

1. Prayer. Repentance. Revival
1 Raja-raja 18:37-39 (TB)  Jawablah aku, ya TUHAN, jawablah aku, supaya bangsa ini mengetahui, bahwa Engkaulah Allah, ya TUHAN, dan Engkaulah yang membuat hati mereka tobat kembali."
Lalu turunlah api TUHAN menyambar habis korban bakaran, kayu api, batu dan tanah itu, bahkan air yang dalam parit itu habis dijilatnya.
Ketika seluruh rakyat melihat kejadian itu, sujudlah mereka serta berkata: "TUHAN, Dialah Allah! TUHAN, Dialah Allah!"

☕🍞  Jikalau anda mengkaji semula tentang semua kebangkitan rohani yang telah terjadi, kuncinya adalah DOA. Hanya dengan merendahkan hati di hadapan Tuhan, dapat seseorang itu berdoa. Manusia dikuasai oleh keegoan dirinya sehingga apabila dia berdosa pun tidak melihat keperluan untuk bertobat. Empat kondisi yang Tuhan minta daripada kita adalah MERENDAHKAN DIRI, SUJUD DAN BERDOA, MENCARI WAJAH TUHAN DAN BERBALIK DARIPADA JALAN-JALANNYA YANG JAHAT. Humbling ourselves before God and praying goes hand in hand. JIKA anda baca juga apa yang Elia lakukan, dia memulakan dengan doa supaya Tuhan campur tangan dan memperlihatkan kuasa-Nya yang dahsyat dan luarbiasa ke atas bangsa yang sudah sesat.

Kenapa Elia berdoa sedemikian? Supaya Tuhan campur tangan dalam keadaan yang sedang terjadi pada masa itu, supaya bangsa ini mengetahui, bahwa Engkaulah Allah dan Engkaulah yang membuat hati mereka tobat kembali. Doa menghasilkan pertobatan apabila Roh Kudus mulai bekerja di dalam hati kita dan kita mengakui segala dosa kita di hadapan Tuhan. Dia Maha Pengasih, Dia Tuhan yang sanggup mengampuni segala dosa kita. Dia juga yang menggerakkan kita untuk kembali kepada jalan yang benar. Seterusnya, Revival terjadi apabila kita berdoa, bertobat lalu berbalik dari jalan-jalan yang  jahat dan mulai mengizinkan Roh Kudus untuk terus menerus bekerja di dalam hidup kita. Revival is the continuous work of the Holy Spirit. Apakah anda sedang memberikan diri anda kepada Tuhan supaya Dia terus bekerja di dalam kita, supaya Dia terus memperbaharui hati kita, supaya Dia memulihkan kita. Janganlah jauh daripada Tuhan. Tiada maknanya jika kita menjauh daripada Tuhan setelah kita bertobat. Selagi masih bernyawa, terus-menerus mencari wajah Tuhan. Selagi masih bernyawa biarlah rohmu menyala-nyala bagi Tuhan. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: