Friday, July 20, 2018

Revival : Abides in Him

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : Abides in Him

1 John 3:6 (NKJV)  Whoever abides in Him does not sin. Whoever sins has neither seen Him nor known Him.

1 Yohanes 3:6 (TB)  Karena itu setiap orang yang tetap berada di dalam Dia, tidak berbuat dosa lagi; setiap orang yang tetap berbuat dosa, tidak melihat dan tidak mengenal Dia.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #201. Tahukah anda bahawa setiap orang yang berada di dalam Tuhan, tidak berbuat dosa lagi? Yohanes mengatakan bahwa tidak seorang pun yang sedang hidup di dalam dosa sudah melihat (dan masih terus melihat) Dia, ataupun sudah mengenal (dan masih terus mengenal) Dia. Demikianlah, kenyataan ini dapat diterapkan pada mereka yang memang belum pernah betul-betul beriman kepada Kristus atau pada mereka yang dahulu mengenal Allah tetapi murtad dan tidak lagi mengenal Dia sekarang. Kata berada dan berbuat menunjuk kepada kebiasaan seseorang. Seseorang yang tinggal di dalam Kristus tidak mungkin mempunyai kebiasaan untuk berbuat dosa. Dosa mungkin dilakukan olehnya, tetapi hal itu merupakan perkecualian dan bukan kebiasaan. Jika dosa merupakan prinsip yang mengatur kehidupan, maka orang tersebut belum ditebus lagi. Oleh kerana itu, orang yang telah ditebus tidak mungkin memiliki kebiasaan berbuat dosa. Orang yang terus-menerus berbuat dosa belum mengenal Allah dan kerananya merupakan orang yang belum dilahirkan baru.

☕ 🍞 Apabila saya mengamati firman Tuhan ini, ada dua hal yang menarik perhatian saya iaitu :

♥.. berada di dalam Dia, tidak berbuat dosa lagi..

♥... yang tetap berbuat dosa, tidak melihat dan tidak mengenal Dia...

Sewaktu saya mempersiapkan renungan ini, kata ini bermain di fikiran saya iaitu "Yang alim itu belum tentu seorang ulamak..". Izinkan saya untuk menjelaskannya. Contohnya, di luaran nampaknya saya berapi api, melayani Tuhan di sana sini, menjadi gembala, menjadi pemimpin, tetapi dalam hati saya, tidak siapa yang tahu apa yang sedang terjadi. Saya bermain dengan dosa, menipu orang sana sini, berzina dan macam-macam lagi. Inilah sebenarnya kemunafikan. Saya nampak alim tetapi belum tentu saya seorang ulamak kerana saya hidup dua macam.

Baiklah berbalik kepada firman Tuhan ini, orang-orang yang berada di dalam Yesus tidak mungkin akan berdosa lagi. Kenapa? Sebabnya, jika dia sudah ditebus maka di dalam dirinya sudah ada kebenaran firman-Nya dan kebenaran itu juga membebaskan dan menyempurnakan dia oleh kasih karunia Tuhan Yesus. Orang-orang yang benar-benar mengasihi Tuhan serta menghargai pengorbanan Yesus di Kayu Salib, tidak mungkin akan melakukan dosa lagi. Roh Kudus senantiasa mengingatkan kita akan bahaya dosa serta keinginan untuk berdosa. Namun begitu, ada juga bergelar Kristian tetapi masih hidup di dalam dosa, melakukan dosa dan terikat dengan dosa. Kenapa? Kerana, mereka tidak melihat dan tidak mengenal Dia disebabkan oleh dosa yang telah membutakan mata mereka. Terkadang kesenangan dan kemewahan dunia ini membutakan kita daripada terus mengejar Tuhan. Kita tertarik kepada kekayaan dunia ini lalu meninggalkan kasih-Nya yang benar. Di dalam Yesus tidak ada dosa. Sehingga setiap orang yang percaya pada Yesus pun demikian. Lebih tegas dikatakan  bahwa setiap orang yang lahir dari Allah tidak berbuat dosa. Sebaliknya, berbuat dosa menjadi bukti bahwa ia tidak berada dalam Yesus.

Aplikasi ⬇️⬇️⬇️⬇️
Jika kita berbuat dosa berarti persekutuan dengan Allah sedang terganggu, segera bertobat! Revival is to be born again in the Spirit so that our old self will die and the Spirit of God lives in us.  Pertobatan atau perubahan yang dituntut oleh Yesus terdiri atas dua bagian iaitu,  berbalik sama sekali dari segala sesuatu yang berdosa, dan berpaling kepada Tuhan serta melakukan perbuatan yang benar (yaitu, menghasilkan buah yang sepadan dengan pertobatan.) Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: