Tuesday, July 17, 2018

Revival : He is faithful to forgive

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : He is faithful to forgive us

1 John 1:8-9 (NKJV)
8 If we say that we have no sin, we deceive ourselves, and the truth is not in us.
9 If we confess our sins, He is faithful and just to forgive us our sins and to cleanse us from all unrighteousness.

1 Yohanes 1:8-9 (TB)
8 Jika kita berkata, bahwa kita tidak berdosa, maka kita menipu diri kita sendiri dan kebenaran tidak ada di dalam kita.
9 Jika kita mengaku dosa kita, maka Ia adalah setia dan adil, sehingga Ia akan mengampuni segala dosa kita dan menyucikan kita dari segala kejahatan.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #198. Tahukah anda bahawa jika kita mengakui dosa kita maka Tuhan juga akan mengampuni kita? Orang yang menyatakan dirinya memiliki persekutuan dengan Allah, tetapi merasa tidak perlu mengaku dosa kepada Allah adalah sebenarnya menipu dirinya sendiri. Allah adalah Terang. Ketika kita menghampiri Terang, maka kegelapan diri kita akan disoroti. Allah tidak hanya menyingkapkan dosa-dosa kita, tetapi juga mengarahkan kita untuk melihat kuasa darah Yesus yang menyucikan segala dosa kita. Jadi adalah tidak benar bila ada seorang yang mengatakan telah hidup dalam terang dengan alasan ia tidak berbuat dosa, padahal semua manusia berdosa. Ia yang mengaku hidup dalam terang berarti mengakui bahawa ia hidup di dalam persekutuan dengan Allah, dan Kristus tinggal di dalam hatinya. Bila ia mengatakan tidak berdosa berarti ia telah menipu dirinya sendiri, membuat Yesus menjadi pendusta dan firman- Nya tidak ada dalam kita.

☕ 🍞 Kita harus mengakui dosa kita dan memohon pengampunan dan penyucian dari Allah. Dua hal yang dihasilkan olehnya adalah:

♥ Pengampunan dosa dan pendamaian dengan Allah, dan

♥ Penyucian dari (yaitu penghapusan) kesalahan dan pembinasaan kuasa dosa supaya kita dapat hidup kudus.

Mengakui kebenaran mungkin tidak sulit, tetapi melakukan apa yang diperintahkan mungkin sulit. Mengakui dosa bukanlah pengakuan lisan saja sebaliknya ini mencakup tindakan MENINGGALKAN, sebab demikianlah sikap Allah terhadap kita dalam hal dosa. Pengakuan yang dilakukan adalah kepada Allah.

Akibat serius jika kita menyatakan diri tidak berdosa adalah rusaknya persekutuan dengan sesama dan persekutuan dengan Allah. Merasa bahawa semua perbuatan dosa dianggap bukan dosa. Penyangkalan dosa tidak hanya menipu diri sendiri, tetapi menjadikan Allah sebagai penipu. Allah tidak dapat bersekutu dengan dosa. Salib menjadi tempat di mana Allah menghukum dosa. Penolakan terhadap dosa sama artinya dengan menolak firman Allah yang menyatakan bahwa semua manusia berdosa dan perlu pengampunan dosa oleh darah Yesus. Saudara dan saudari sekalian, jikalau hari ini anda memilih untuk bertobat dan berbalik kepada Tuhan, ketahuilah bahawa Dia adalah Maha Pengasih, Maha adil, dan setia mengampuni segala dosa dan pelanggaran kita. Tuhan Yesus tidak memandang hina jiwa yang hancur dan hati yang remuk. Janganlah kita menipu diri kita sendiri. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: