Saturday, July 7, 2018

Revival : We are sojourners

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : We are sojourners

1 Peter 2:11 (NKJV)  Beloved, I beg you as sojourners and pilgrims, abstain from fleshly lusts which war against the soul,

1 Petrus 2:11 (TB)  Saudara-saudaraku yang kekasih, aku menasihati kamu, supaya sebagai pendatang dan perantau, kamu menjauhkan diri dari keinginan-keinginan daging yang berjuang melawan jiwa.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #188. Tahukah anda bahawa kita cuma sementara saja di dunia ini?  Posisi kita yang baru sebagai milik Allah sendiri mengasingkan kita dari orang-orang di dunia ini sehingga kita menjadi orang asing. Kita kini hidup dalam negeri yang bukan menjadi milik kita, dan kewarganegaraan kita adalah bersama Kristus di sorga. Oleh kerana kita adalah orang asing di bumi ini, kita harus menjauhkan diri dari kesenangan dunia yang berusaha membinasakan jiwa kita. Petrus mengesampingkan kenyataan bahawa kita adalah sebuah umat yang rajani, dan kembali mengingatkan bahawa kita adalah perantau. Dia  menyuruh kita untuk "menjauhkan diri" dari segala bentuk keinginan daging yang berjuang melawan jiwa. Gambaran "berjuang melawan" bukanlah gambaran tentang pertempuran satu lawan satu, tetapi suatu serangan yang telah direncanakan dengan teliti oleh iblis dan memiliki sasaran tertentu.

☕ 🍞 Petrus menasihati umat Tuhan agar hidup kita menjadi kesaksian dari hidup yang telah diubahkan oleh Tuhan. Hanya dengan hidup yang telah diubahkan maka dunia dapat melihat, mengenal Tuhan dan diselamatkan. Petrus memakai istilah pendatang dan perantau untuk menunjukkan bahawa anak-anak Tuhan harus memandang dirinya sebagai orang asing yang menumpang di dunia ini sehingga tidak perlu mengikuti gaya, pola dan cara hidup orang dunia yang berdosa. Orang Kristian tidak lagi warga dunia ini; mereka telah menjadi orang asing dan pendatang di bumi. Dalam hal kehidupan, nilai-nilai, dan arah kita, maka tanah air kita sekarang adalah sorga. Kita telah dilahirkan dari atas, nama kita tertulis pada daftar sorga, kehidupan kita dipedomani oleh prinsip-prinsip sorgawi, dan hak serta warisan kita tersimpan di sorga.

What comes from heaven, must return to heaven. Make sure you make it to heaven! Adakah anda pasti dengan keselamatan anda? Ataupun anda sudah menjadi "penduduk tetap" dunia ini? Tuhan meletakkan kita di dunia ini supaya kita yang sudah mengalami kasih karunia-Nya, kita yang sudah dibangkitkan kembali kita yang sudah diselamatkan akan menjadi berkat bagi orang-orang di sekitar kita dan juga yang masih di dalam kegelapan. Hidup ini harus jadi berkat. Bumi ini cuma persinggahan sementara saja. Jangan kita lupa tujuan persinggahan kita ini. Lakukanlah Amanat Agung-Nya yang telah diwasiatkan dan dipercayakan kepada kita. Sesudah habis tugas kita, kita akan kembali kepada Tuhan Yesus. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: