Friday, July 13, 2018

Revival : Great and Precious Promises

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : Great and Precious Promises

2 Peter 1:4 (NKJV)  by which have been given to us exceedingly great and precious promises, that through these you may be partakers of the divine nature, having escaped the corruption that is in the world through lust.

2 Petrus 1:4 (TB)  Dengan jalan itu Ia telah menganugerahkan kepada kita janji-janji yang berharga dan yang sangat besar, supaya olehnya kamu boleh mengambil bagian dalam kodrat ilahi, dan luput dari hawa nafsu duniawi yang membinasakan dunia.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #194. Tahukah anda bahawa Tuhan telah menganugerahkan kepada kita janji-janji-Nya yang sangat besar dan indah?  Bila Petrus dan pembaca suratnya sama-sama memiliki iman sebagai hasil pemberian Allah, artinya Petrus menganggap pembaca suratnya setara dengan dia. Ia tidak lebih besar dari mereka meski ia adalah rasul. Di sisi lain, mereka juga tak perlu rendah diri walau mereka bukan murid-murid pertama yang menjadi saksi mata karya Kristus. Mereka memang merupakan generasi Kristian yang kedua, yang tidak pernah melihat, mendengar, atau menyentuh Yesus secara langsung. Namun mereka percaya bahwa Yesus adalah Putra Allah, Juruselamat dunia. Itulah iman sebagai anugerah Allah, lahir bukan kerana mereka berusaha memilikinya melainkan kerana diberi Allah. Akan tetapi, karya Allah tidak berhenti sampai di situ. Ia juga menganugerahkan janji-janji yang memampukan orang percaya hidup berkenan kepada Allah. Janji-janji yang memberikan kuasa kepada manusia untuk menjauhkan diri dari dosa, yang dapat menghancurkan hidup manusia.

☕ 🍞 Janji-janji ini pun berlaku bagi kita, yang percaya kepada Kristus. Kita harus menyelidiki janji-janji itu melalui pembacaan firman Tuhan tiap-tiap hari. Gunakan janji-janji itu untuk menghadapi pencobaan serta untuk berbuat benar. Niscaya semakin hari kita akan makin serupa dengan Kristus. Dengan kuasa-Nya sendiri, Allah sudah memberikan kepada kita segala sesuatu yang diperlukan untuk hidup benar dan kudus. Dia melakukan hal ini melalui apa yang kita ketahui tentang Allah yang telah memanggil kita untuk menikmati kemuliaan dan kebaikan-Nya sendiri.

Saudara dan saudari sekalian, hidup ini ada jalan yang penuh dengan onak dan duri, ada yang terkadang sepertinya kapal 🚢 yang diombang-ambingkan oleh badai lalu terkandas, adakalanya di lembah, adakalanya di tempat tinggi. Biar apapun sekali situasinya, JANGANLAH LUPA AKAN JANJI-NYA mengenai kehidupan anda! Lihatlah kehidupan anda daripada kacamata Tuhan. Lihatlah kepada visi dan misi yang telah Tuhan tetapkan bagi anda. Lihatlah rencana-Nya yang sepertinya tingginya langit dari bumi, demikianlah tingginya jalan-Nya dan rancangan-Nya bagi kita. Inilah janji-Nya kepada kita! Tuhan Yesus memberikan segalanya janji ini kepada kita supaya lewat janji-Nya itu anda terlepas daripada keinginan jahat yang membinasakan, yang terdapat di dunia ini, dan anda menerima sifat Allah sendiri. Janji-Nya adalah Firman Tuhan yang HIDUP! Setiap langkah, setiap sudut hidup kita, setiap situasi kita lewati haruslah dipenuhi dengan Firman Tuhan yang hidup! Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: