Wednesday, July 18, 2018

Revival : Do not be a liar

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : Do not be a liar

1 John 2:4-5 (NKJV)
4 He who says, "I know Him," and does not keep His commandments, is a liar, and the truth is not in him.
5 But whoever keeps His word, truly the love of God is perfected in him. By this we know that we are in Him.

1 Yohanes 2:4-5 (TB)
4 Barangsiapa berkata: Aku mengenal Dia, tetapi ia tidak menuruti perintah-Nya, ia adalah seorang pendusta dan di dalamnya tidak ada kebenaran.
5 Tetapi barangsiapa menuruti firman-Nya, di dalam orang itu sungguh sudah sempurna kasih Allah; dengan itulah kita ketahui, bahwa kita ada di dalam Dia.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #199. Tahukah anda bahawa terkadang mulut kita mengaku kita mengenal Tuhan Yesus tetapi cara hidup kita tidak menunjukkannya? Yohanes sedang berjuang melawan suatu salah pengertian tentang doktrin kasih karunia dan keselamatan. Dia menentang guru aliran antinomisme, yang mengajarkan bahawa meninggalkan kehidupan yang berdosa menjadi sesuatu yang tidak diwajibkan bagi orang percaya. Yohanes mengatakan bahawa mereka menyatakan bahawa seorang dapat "mengenal" Allah dalam hubungan penyelamatan yang sah, tetapi pada saat yang sama mengabaikan kehendak dan perintah Allah sehingga tidak menaati-Nya. Mereka yang menuntut hal semacam ini dinyatakan pendusta oleh Yohanes dan kebenaran Allah tidak ada di dalam diri mereka. Usaha untuk dibenarkan oleh iman pada Kristus tanpa suatu komitmen untuk mengikuti Dia pasti gagal.

☕ 🍞 Ada dua perkara yang menarik perhatian saya sewaktu saya membaca firman Tuhan ini.

♥ Mengenal tetapi tidak menurut perintah

Ramai yang sekarang ini mengakui bahawa mereka mengenal Tuhan Yesus namun kebenaran tidak ada di dalam mereka serta cara hidup mereka tidak menunjukkan bahawa mereka mengenali Tuhan Yesus. Maksudnya, jika seorang pemimpin gereja ataupun jemaat mengatakan bahawa dia adalah seorang yang percaya dan juga memegang sesuatu jawatan di dalam gereja atau apa pun namun cara hidupnya di luar gereja  berlainan sekali daripada gambaran luarannya ketika di dalam gereja. Your secret life nobody knows, but God is watching! Contohnya, saya mengenal Tuhan Yesus tetapi saya tidak hidup di dalam kebenaran firman-Nya dan saya cuma melakukan mana-mana perintah yang senangkan hati saya sahaja, hidup berfoya-foya, menipu orang, dan sebagainya. Ini sudah munafik. Mengenal tetapi tidak patuh dan tidak menurut perintah-perintah-Nya. Bila seseorang mengklaim bahawa dirinya mengenal Allah, tentu tutur kata dan perilakunya harus sesuai dengan firman Allah. Akan tetapi bila seseorang mengklaim hal yang sama, tetapi tutur katanya penuh kekotoran dan tipu muslihat, maka orang tersebut tidak hanya mendustai dirinya, tetapi juga mendustai Allah. Baik dari segi perhubungan kita dengan Tuhan maupun sesama manusia, JANGANLAH KITA MUNAFIK! Ini tidak menggambarkan Kebenaran Yesus yang ada di dalam hidup kita.

♥ Menuruti Firman-Nya dan kasih-Nya menjadi sempurna.

Memiliki kasih sempurna berarti hidup sesuai dengan firman Allah dan Tuhan Yesus adalah teladan yang telah mendemonstrasikan kepada kita bahawa hidup yang taat melakukan firman Allah adalah keharusan umat percaya. Jika kita ingin hidup sempurna, hidupkanlah firman Allah dalam hidup kita. Hiduplah seperti Tuhan Yesus hidup. Inilah yang harus dilakukan orang-orang percaya. Inilah hidup yang mewujudkan kasih sempurna. Jika kita mengklaim percaya pada Yesus tetapi tidak hidup sebagaimana Yesus menjalani kehidupan-Nya, maka kita adalah pendusta. Dusta pada Allah dan pada diri kita sendiri.

Orang atau masyarakat di sekitar kita mengetahui bahawa kita mengenal Allah jika kita hidup seperti Kristus hidup. Bukan dari klaim-klaim yang kita katakan orang mengetahui kita mengenal Allah. Orang yang mengenal Allah akan bertumbuh dalam kebenaran kerana ALLAH ADALAH BENAR. Bukan berarti bahawa ia akan tanpa dosa, tetapi ia akan hidup dan bergerak berdasarkan kebenaran Allah. Sudahkah kita seperti itu? Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: