Saturday, July 21, 2018

Revival : Born of God

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : Born of God

1 John 3:9 (NKJV)  Whoever has been born of God does not sin, for His seed remains in him; and he cannot sin, because he has been born of God.

1 Yohanes 3:9 (TB)  Setiap orang yang lahir dari Allah, tidak berbuat dosa lagi; sebab benih ilahi tetap ada di dalam dia dan ia tidak dapat berbuat dosa, karena ia lahir dari Allah.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #202. Tahukah anda bahawa anda lahirnya dari Allah? Yohanes menekankan bahwa orang yang sungguh-sungguh dilahirkan kembali dari Allah tidak mungkin mempunyai cara hidup yang berdosa kerana hidup Allah tidak dapat hadir di dalam mereka yang berbuat dosa. Kelahiran baru menghasilkan kehidupan rohani yang mendatangkan hubungan bersinambung dengan Allah. Dalam surat ini, setiap kali Yohanes berbicara mengenai kelahiran baru orang percaya, dia  menekankan hubungan yang sinambung dan terus-menerus yang dimulaikan oleh kelahiran baru. Memiliki hidup Allah di dalam diri kita (yaitu, dilahirkan kembali dari Allah) dan berbuat dosa terus adalah suatu kemustahilan rohani. Orang percaya  kadang-kadang gagal untuk memenuhi standard Allah yang tinggi, tetapi mereka tidak akan terus-menerus hidup dalam dosa.

☕ 🍞 Secara fizikal, memang ibu kita yang melahirkan kita tetapi saat kita menerima dan percaya kepada Tuhan Yesus, terjadilah kelahiran baru secara rohaninya melalui Tuhan Yesus. Dan apabila kelahiran baru itu terjadi, tidak ada lagi noda dosa di dalam hidup kita kerana semuanya telah dilunaskan di atas Kayu Salib. Yang menjaga orang yang setia dari berbuat dosa adalah "benih Allah" dalam diri mereka yaitu Hidup, Roh, dan Firman Allah sendiri yang ada dalam mereka. Di dalam Roma 6, Paulus menjelaskan bahwa ketika orang datang pada Yesus, ketika dosa-dosa diampuni dan anugerah Allah dinyatakan, orang berubah secara radikal-manusia lama mati dan manusia baru hidup. Jadi bila orang mengakui diri sebagai ciptaan baru di dalam Kristus, tetapi tetap merasa nyaman dalam kebiasaan dosa, itu patut dipertanyakan. Sebab gaya hidup berdosa bertentangan dengan gaya hidup benar dan saleh.

Point yang penting yang harus kita renungkan adalah :

♥ Setiap orang yang lahir dari Allah, tidak berbuat dosa lagi...♥

Melalui firman Allah yang hidup dan kekal, kamu sudah dilahirkan kembali, bukan oleh manusia, tetapi oleh Bapa yang kekal. Jikalau kita dilahirkan kembali oleh Tuhan Yesus, bolehkah adanya dosa di dalam kita? Biarpun kita sudah mengenal Dia, namun masih hidup di dalam dosa. Kenapa? Kerana keinginan daging yang kuat sehinggakan tidak mematuhi perintah Tuhan. Sewaktu kita di penuhi dengan lumpur-lumpur dosa, Tuhan melihat kita dan mengangkat kita lalu membersihkan kita dan memanggil kita anaknya oleh kerana begitu besar kasih-Nya kepada kita semua. Jangan sia-siakan kasih karunia-Nya kepada kita. Jika kita sudah diselamatkan, maka berusahalah untuk hidup benar di hadapan Tuhan. Jangan lagi bermain dengan dosa. Izinkan Roh Kudus mengubah hati kita, hidup kita, cara kita, karakter kita untuk menjadi yang terbaik bagi Dia. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: