Sunday, August 26, 2018

Revival : God will Provide

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : God will provide


Genesis 22:8 (NKJV)  And Abraham said, "My son, God will provide for Himself the lamb for a burnt offering." So the two of them went together.

Kejadian 22:8 (TB)  Sahut Abraham: "Allah yang akan menyediakan anak domba untuk korban bakaran bagi-Nya, anakku." Demikianlah keduanya berjalan bersama-sama.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #238. Tahukah anda bahawa Tuhan menyediakan segala sesuatu untuk anda? Allah yang akan menyediakan" "Yehovah-jireh," bersifat nubuat dan menunjuk kepada korban pengganti, seekor domba jantan, yang disediakan Allah. Puncak penggenapan pernyataan Abraham terdapat di dalam tindakan Allah menyediakan Anak-Nya yang tunggal sebagai korban pendamaian di Golgota bagi penebusan manusia. Dengan demikian, Bapa sorgawi itu sendiri melakukan apa yang dimintanya dari Abraham. Kita tahu bahwa Ishak sudah dewasa kerana di ayat ke 6 mengatakan bahawa "Abraham ... memikulkannya ke atas bahu Ishak ...." Hanya lelaki dewasa yang bahunya sudah bertumbuh kokoh yang bisa memikul barang di atas bahunya. Ishak pada saat ini sudah berusia 20-an tahun sementara Abraham 120-an tahun. Namun Ishak menuruti ayahnya dan tidak melawan.

☕ 🍞 Tentu bukan perkara mudah bagi Abraham untuk menanggung pikiran bahwa anak tunggalnya harus dijadikan korban bakaran, walaupun ada kemungkinan  ia berpikir bahawa Allah akan membangkitkan Ishak kembali dari kematian. Di sini, mereka menunjukkan kepatutan karakter mereka menjadi leluhur orang beriman. Namun elemen yang paling mengejutkan dalam kisah ini adalah mengenai penyediaan korban pengganti untuk anak yang seharusnya mati. Di sinilah kita temukan kisah penebusan yang sejati, yang benar  dari Tuhan, yang tidak dikenal oleh bangsa-bangsa yang tidak mengenal Tuhan-yang-hidup, Tuhan-yang-menyediakan-pengganti dan Tuhan-yang-menggantikan. Terpujilah nama Tuhan!

Di sini sudah ada api dan kayu, tetapi di manakah anak dombanya?  Pertanyaan yang menguji Abraham. Bagaimana ia dapat tahan untuk berpikir bahawa Ishak sendirilah anak dombanya? Apa yang dapat kita pelajari daripada firman Tuhan ini adalah biarpun anda di dalam satu masalah atau pergumulan hidup anda, terus melihat kepada janji-Nya. Abraham tetap percaya bahawa TUHAN AKAN MENYEDIAKAN dan itu menjadi deklarasi imannya di dalam pergumulannya. Dia tidak kelihat kuatir dan cemas semasa menjawab persoalan Ishak, namun saya pasti ada seribu satu soalan di dalam fikiran Abraham. Dia tetap memilih untuk percaya kepada Tuhan. Bagaimana dengan anda? Apa yang sedang anda lewati? Apa yang sedang terjadi di dalam hidup anda? Apakah respon anda hari ini.....?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: