Tuesday, August 14, 2018

Revival : Obedient to His call

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : Obedient to His call

Genesis 12:4 (NKJV)  So Abram departed as the Lord had spoken to him, and Lot went with him. And Abram was seventy-five years old when he departed from Haran.

Kejadian 12:4 (TB)  Lalu pergilah Abram seperti yang difirmankan TUHAN kepadanya, dan Lot pun ikut bersama-sama dengan dia; Abram berumur tujuh puluh lima tahun, ketika ia berangkat dari Haran.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #226. Tahukah anda bahawa panggilan Tuhan boleh terjadi bila-bila masa saja di dalam hidup kita? Sejak awal kisah ini menekankan kebenaran bahwa ketaatan kepada Allah perlu untuk suatu hubungan yang menyelamatkan dengan Allah. Abram menaati Firman Tuhan. Ketaatannya meliputi tindakannya meninggalkan rumah dan negerinya serta percaya pemeliharaan, bimbingan, dan janji-janji Allah. Seperti Abram, semua orang yang percaya kepada Kristus dipanggil untuk meninggalkan "negeri ... sanak saudara ... rumah bapamu" untuk mengikut Yesus dalam pengertian mencari "tanah air yang lebih baik, yaitu tanah air sorgawi".

☕ 🍞 Saudara dan saudari sekalian, ada dua perkara yang menarik perhatian saya di dalam petikan ini.

1. Ketaatan Abram
2. Waktu Tuhan

Jika anda membaca seluruh bab ini, anda akan melihat betapa taatnya Abram kepada perintah Allah sehingga dia tidak melambat-lambatkannya, tetapi dia terus melakukannya. Panggilan Tuhan ke atas hidup saya terjadi pada tahun 2000. Namun pada masa itu saya tidak mengendahkan panggilan itu. Bagi saya, asal melayani di dalam gereja di dalam tim puji sembah sudah mencukupi. Tidak perlu lebih-lebihan. Saya memberontak terhadap panggilan Tuhan. Saya meminta supaya Tuhan memberikan masa 8 tahun untuk saya merasakan dunia ini. Saya bekerja selama 8 tahun dan tidak sedikit pun berkat Tuhan saya rasakan. Setelah 8 tahun, di akhir perjanjian saya dengan Tuhan, Dia mengingatkan saya kembali akan perjanjian saya dan saya meletakkan jawatan saya. Saya bergerak dari Pulau Pinang ke Johor meninggalkan segala sesuatu yang saya ada pada masa itu. Jangan tunggu sampai Tuhan menghajar kita, barulah kita mau melaksanakan panggilan-Nya. Selagi masih kuat, selagi masih sihat, selagi masih mampu... Lakukanlah panggilan-Nya. Taatlah kepada-Nya saat Dia memanggil anda.

Usia Abram sewaktu Tuhan memanggil Dia serta mengikat perjanjian-Nya dengan Abram adalah 75 tahun. Waktu Tuhan selalu tepat pada masanya. Tidak terlambat dan tidak terawal. Dia menjadikan segala sesuatu indah pada waktu-Nya. Tuhan boleh saja memanggil anda dengan tiba-tiba. Bersiap sedialah untuk melaksanakan perintah-perintah-Nya. Tidak kira sama ada anda masih muda ataupun sudah berumur, apabila Tuhan memanggil anda, itulah waktu-Nya untuk penggenapan janji-Nya bagi hidup anda. Lakukanlah dengan tekun. Waktu Tuhan selalu indah.

Kesimpulannya, saatnya Tuhan memanggil anda, taatlah kepada panggilan-Nya dan lakukanlah. Waktu-Nya selalu indah bagi kita semua yang percaya kepada-Nya. What we undertake, in obedience to God's command, and in humble attendance on his providence, will certainly succeed, and end with comfort at last. Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: