Saturday, March 2, 2019

Revival : A friend in need is a friend indeed

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : A friend in need is a friend indeed.


Job 2:12-13
12 And when they raised their eyes from afar, and did not recognize him, they lifted their voices and wept; and each one tore his robe and sprinkled dust on his head toward heaven.
13 So they sat down with him on the ground seven days and seven nights, and no one spoke a word to him, for they saw that [his] grief was very great.

Ayub 2:12-13 (TB)
12 Ketika mereka memandang dari jauh, mereka tidak mengenalnya lagi. Lalu menangislah mereka dengan suara nyaring. Mereka mengoyak jubahnya, dan menaburkan debu di kepala terhadap langit.
13 Lalu mereka duduk bersama-sama dia di tanah selama tujuh hari tujuh malam. Seorang pun tidak mengucapkan sepatah kata kepadanya, karena mereka melihat, bahwa sangat berat penderitaannya.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #61. Tahukah anda bahawa kita harus memilih sahabat yang dapat mendorong kita? Ketika penderitaan mencapai puncaknya, siapakah dapat menghibur? Siapakah yang mampu melegakan hati yang sedang tertekan hebat? Adakah kata-kata yang dapat meredakan kegalauan hati? Perhatian dan kepedulian adalah hal yang biasanya ditunjukkan seorang sahabat. Terutama bila sahabatnya sedang ditimpa kesedihan atau kemalangan.

☕ 🍞 Elifas, Bildad, dan Zofar adalah tiga sahabat Ayub yang mendengar tragedi yang dialami Ayub, lalu datanglah mereka dari tempat-tempat mereka yang jauh. Tentu saja mereka bermaksud menyatakan rasa simpati dan menyampaikan penghiburan. Namun perubahan drastik yang dialami Ayub membuat sahabat-sahabatnya sempat tidak mengenali dia. Ayub, yang dulu mereka kenal sebagai orang terkaya di wilayah timur, saat itu duduk bermandikan debu bagaikan seorang pengemis. Kita memerlukan sahabat yang dapat mendorong dan menegur kita supaya kita terus berada di landasan iman yang benar. Bukannya sahabat yang menjauhkan diri di saat kita mengalami masalah. Ada pepatah mengatakan "bila ada duit ramailah sahabat di keliling kita. Bila tak ada duit semua hilang". Di kisah Ayub ini, 3 orang sahabatnya datang melawat Ayub dan mereka terkejut 😲 melihat keadaan Ayub yang teruk sangat. Sehinggakan mereka berdiam 7 hari tanpa berkata apa-apa. Sepertinya mereka berkabung dang menganggap bahawa Ayub mau mati sudah dan tidak ada harapan lagi. Seperti yang saya katakan tadi, kita memerlukan sahabat yang dapat mendorong kita, mendoakan kita, untuk terus percaya kepada Tuhan Yesus supaya kita terus maju dan berpegang teguh kepada janji-Nya.

Lain pulak yang jadinya, mereka datang dan berkabung. Ini bukan membuat segala sesuatu menjadi bagus tetapi makin parah. Apabila dunia menggagalkan kita ingatlah bahawa kita memiliki Seorang Sahabat yang setia. Hanya satu yang dapat memberikan penghiburan secara tuntas yaitu Roh Kudus. Dia adalah sumber penghiburan kita. Dia mampu menyentuh hati yang luka dan menyembuhkannya. Inilah janji dari Tuhan Yesus sendiri. Roh Kudus yang hadir adalah Roh Penghibur. Dia akan membantu orang percaya dalam kelemahannya, membantunya berdoa  sehingga orang percaya sanggup menanggung pergumulan sedahsyat apapun. Bagaimana dengan anda...? Apakah respon anda hari ini.....?



You are the revivalist...!
#SpreadRevival #GreaterMovement

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: