Wednesday, September 9, 2020

Revival : Be Without Covetousness

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Be without covetousness 


Hebrews 13:5  Let your conduct be without covetousness; be content with such things as you have. For He Himself has said, "I will never leave you nor forsake you."

Ibrani 13:5 (TB)  Janganlah kamu menjadi hamba uang dan cukupkanlah dirimu dengan apa yang ada padamu. Karena Allah telah berfirman: "Aku sekali-kali tidak akan membiarkan engkau dan Aku sekali-kali tidak akan meninggalkan engkau." 


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #253. Tahukah anda bahawa kita terdorong menjadi hamba Wang? Perhatikan bahwa nasihat ini muncul setelah peringatan mengenai kedursilaan. Keserakahan dan kedursilaan terkait sangat erat dalam Perjanjian Baru. Terlalu sering cinta akan kelimpahan harta dan kemewahan serta keinginan yang tak henti-hentinya akan kekayaan membuka peluang untuk terjerumus dalam dosa-dosa seksual, keserakahan, iri hati dan juga sampai membunuh.

☕ 🍞 We are to be steward of what God has blessed us with. Be careful about it, because God gave it to us. Sekiranya TUHAN memberkati anda dengan kewangan, maka berjaga-jagalah dalam mengendalikan kewangan itu dan jangan sembarangan berbelanja. Zaman ini, duit tak ada tidak apa, asalkan ada gaya dan nampak kaya. Many people want to look rich, but not many want to be rich... 😂 Two different meaning here. Menjadi hamba wang berarti memiliki keinginan atau nafsu yang berlebihan terhadap kekayaan dunia ini, mencemburui orang-orang yang mempunyai lebih banyak daripada kita. Kita tidak boleh memberi tempat kepada dosa ini di dalam tindak-tanduk kita, kerana sekalipun ini adalah nafsu tersembunyi yang bercokol di dalam hati, apabila tidak ditaklukkan maka ia akan memasuki tindak-tanduk kita, dan muncul di dalam perkataan dan perbuatan kita. Kita harus berusaha untuk tidak saja menundukkan dosa ini, tetapi juga mencabutnya dari jiwa kita. Kita harus mencukupkan diri dengan apa yang diberikan Allah kepada kita hari demi hari, sekalipun itu masih kurang baik bila dibandingkan dengan apa yang telah kita nikmati sebelumnya, dan sekalipun itu tidak sesuai dengan apa yang kita harapkan untuk masa depan. Kita harus mencukupkan diri dengan bagian kita saat ini. Kita harus mengarahkan pikiran kita pada keadaan kita yang sekarang, dan inilah cara yang ampuh supaya kita merasa puas.

👉🏼 Kemuliaan kehidupan Kristian juga harus nyata dalam kesederhanaan hidup. Hal ini diungkapkan dengan perkataan 'janganlah menjadi hamba uang dan cukupkan dirimu dengan apa yang ada padamu'. Jikalau wang yang menjadi "tuan" atas hidup anda, maka anda akan selalu melakukan apa saja untuk mendapatkannya. Bagaimana dengan anda..? Apakah respon anda hari ini..?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: