Saturday, September 19, 2020

Revival : Friendship with the world

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Friendship with the world 


James 4:4 Adulterers and adulteresses! Do you not know that friendship with the world is enmity with God? Whoever therefore wants to be a friend of the world makes himself an enemy of God.

Yakobus 4:4 (TB) Hai kamu, orang-orang yang tidak setia! Tidakkah kamu tahu, bahwa persahabatan dengan dunia adalah permusuhan dengan Allah? Jadi barangsiapa hendak menjadi sahabat dunia ini, ia menjadikan dirinya musuh Allah.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #263. Tahukah anda bahawa persahabatan dengan dunia adalah permusuhan dengan Allah? "Persahabatan dengan dunia" merupakan perzinaan rohani, yaitu ketidaksetiaan kepada Allah dan janji komitmen kita kepada-Nya. Allah tidak akan menerima persahabatan seperti itu kerana Dia adalah Allah yang cemburu.

☕ 🍞 Salah satu contoh persahabatan seperti itu adalah ikut serta dalam kumpulan yang ada unsur sihirnya yang menuntut sumpah agama yang tidak alkitabiah dan merupakan pasangan dengan orang tidak percaya. Keduanya dilarang oleh Firman Allah. Orang percaya tidak mungkin menjadi anggota dari kelompok-kelompok seperti itu tanpa mengurangi tuntutan doktrin Kristian, standard saleh, pemisahan dari dunia dan kesetiaan kepada Kristus. Orang-orang duniawi di sini disebut sebagai orang-orang yang tidak setia atau penzinah kerana kedurhakaan mereka terhadap Allah, sementara mereka memberikan perasaan-perasaan terbaik kepada dunia. Ketamakan disebut sebagai penyembahan berhala, dan di sini disebut sebagai perzinahan. Perzinahan berarti meninggalkan orang yang kepadanya kita mengabdikan diri atau mengikat diri dan melekat pada yang lain. Sebutan untuk hal ini diberikan kepada pikiran yang duniawi, yang merupakan permusuhan terhadap Allah. Orang boleh saja mendapatkan hal-hal yang baik dalam hidup ini dalam jumlah yang besar, namun tetap menjaga kasihnya kepada Allah. Tetapi orang yang hatinya terikat pada dunia, yang menempatkan kebahagiaannya pada dunia, ingin serupa dengan dunia, dan bersedia melakukan apa saja daripada kehilangan persahabatan dengan dunia, maka ia adalah musuh Allah.

👉🏼 Kita sedang membangun pengkhianatan dan pemberontakan terhadap Allah jika kita menempatkan dunia di atas takhtaNya di dalam hati kita. Renungkanlah dengan sungguh-sungguh apa roh dunia itu, maka anda akan mendapati bahwa anda tidak dapat menyesuaikan diri dengannya sebagai sahabat, tetapi pasti dunia akan membuatkan anda iri hati, dan penuh dengan kecenderungan jahat, sebagaimana dunia pada umumnya. Bagaimana dengan anda? Adakah anda masih terikat dengan Roh duniawi ini? Persahabatan dengan dunia bukanlah bermaksud persahabatan dengan kawan kawan anda, tetapi segala kenajisan dunia ini. Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: