Friday, September 18, 2020

Revival : Wars and Fights

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Wars and Fights


James 4:1 Where do wars and fights come from among you? Do they not come from your desires for pleasure that war in your members?

Yakobus 4:1 (TB) Dari manakah datangnya sengketa dan pertengkaran di antara kamu? Bukankah datangnya dari hawa nafsumu yang saling berjuang di dalam tubuhmu?


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #262. Tahukah anda bahawa hawa nafsu diri sendiri punca pertengkaran dan sengketa? Sumber utama dari sengketa dan pertengkaran di dalam gereja berpusat pada keinginan untuk dihormati, diakui, memperoleh kuasa, kesenangan, uang, dan keunggulan. Pemuasan keinginan yang mementingkan diri menjadi lebih penting daripada kebenaran dan kehendak Allah. Apabila hal ini terjadi, muncullah pertikaian yang saling mementingkan diri di dalam persekutuan. Mereka yang bertanggung jawab atas terjadinya hal-hal ini menunjukkan bahwa mereka tanpa Roh dan di luar kerajaan.

☕ 🍞 Sengketa dan pertengkaran dikemukakan sebagai kontras dengan damai dari bagian sebelumnya. Yang dimaksudkan oleh Yakobus bukanlah pertengkaran atau peperangan di antara bangsa, tetapi perselisihan dan perpecahan yang terjadi di kalangan Kristian. Sumber dari terjadinya semua ini ialah hawa nafsumu yang saling berjuang di dalam tubuh kita. Yakobus di sini menegur orang-orang Yahudi Kristian kerana pertengkaran mereka, dan kerana hawa nafsu mereka sebagai penyebabnya. Orang-orang Yahudi itu suka menghasut orang, dan kerana itu sering kali menimbulkan pertikaian dengan orang-orang Romawi. Mereka suka sekali berselisih dan memecah belah, sering bertengkar di antara mereka sendiri. Dan banyak dari orang-orang Kristian yang rusak itu, yang kesalahan dan kekejiannya diperingatkan dalam surat kerasulan ini, tampak terseret ke dalam persengketaan bersama ini. Oleh sebab itulah Yakobus memberitahu mereka bahwa penyebab dari sengketa dan pertengkaran mereka bukanlah semangat yang benar untuk membela negara dan demi kehormatan Allah, melainkan hawa nafsu mereka yang meraja-lelalah yang menjadi penyebab dari semuanya.

👉🏼 Nafsu akan kuasa dan kekuasaan, nafsu kesenangan, nafsu akan kekayaan, satu atau lebih dari nafsu-nafsu itu menimbulkan segala macam percekcokan dan perselisihan yang ada di dunia. Dan, kerana semua sengketa dan pertengkaran berasal dari kebejatan hati kita sendiri, maka cara yang benar untuk menyembuhkan pertikaian adalah dengan mencabut akarnya, dan mematikan nafsu-nafsu yang saling berjuang dalam anggota-anggota satu sama lain. Di zaman sekarang pun sedang terjadi hal begini. Masing masing mau menunjukkan kuasa mereka. Kerana nafsu kuasa dan kekuasaan, sanggup menjatuhkan orang dan memijak mereka. Hal ini sungguh nyata dan sedang terjadi. Bagaimana dengan keadaan kita? Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: