Tuesday, September 8, 2020

Revival : Root of bitterness

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Root of Bitterness


Hebrews 12:15 looking carefully lest anyone fall short of the grace of God; lest any root of bitterness springing up cause trouble, and by this many become defiled;

Ibrani 12:15 (TB) Jagalah supaya jangan ada seorang pun menjauhkan diri dari kasih karunia Allah, agar jangan tumbuh akar yang pahit yang menimbulkan kerusuhan dan yang mencemarkan banyak orang.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #252. Tahukah anda bahawa akar kepahitan akan membuatkan kita jauh dari kasih karunia Tuhan? Di sini dilukiskan seorang yang gagal sebab di dalam dirinya terdapat akar yang pahit yang meracuni segala sesuatu dan semua orang - mencemarkan banyak orang. Akar pahit ini menyebar bagaikan penyakit menular di kalangan orang-orang percaya.

☕ 🍞 "Akar yang pahit" ini menunjuk kepada jiwa dan sikap yang ditandai oleh kebencian dan kemarahan yang mendalam. Di dalam ayat ini yang dimaksudkan mungkin adalah sikap dendam yang hebat terhadap didikan Tuhan sebagai ganti dari kepatuhan yang rendah hati terhadap kehendak-Nya bagi kehidupan kita. Sikap kepahitan mungkin juga ditujukan kepada orang-orang tertentu di dalam gereja. Sikap seperti ini akan mencemarkan orang yang bersangkutan, maksudnya: menjadikannya tidak layak menghampiri Allah dalam doa. Kepahitan di kalangan orang percaya dapat menyebar dan mencemarkan banyak orang, sambil menghancurkan kekudusan yang "tanpanya tak seorang pun dapat melihat Allah". Sifat menjauhkan diri dari kasih karunia Allah ialah perbuatan kemurtadan. Menjauhkan diri dari kasih karunia Allah berarti tidak punya asas kasih karunia sejati di dalam jiwa, meskipun ada sarana kasih karunia dan pengakuan terhadap agama, sehingga dengan demikian tidak mendapatkan kasih dan perkenan Allah di sini dan juga di kehidupan sesudah ini.

👉🏼 Akibat dari kemurtadan ialah ketika orang menjauhkan diri dari kasih karunia Allah yang sejati, akan muncul akar kepahitan, dan kebinasaan akan menang serta menyeruak. Akar pahit, yang menghasilkan buah-buah pahit bagi diri mereka sendiri dan orang lain. Nah, tidak heranlah sekiranya seorang yang murtad, kemudian mencari kesalahan Alkitab dan mengatakan bahawa Alkitab bukan firman Allah dan telah dipesongkan dan macam-macam lagi tohmahan. Bagaimana dengan anda..? Adakah anda pun telah pergi jauh daripada kasih karunia Allah? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: