Monday, March 20, 2023

Revival : Cannot serve two masters

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Cannot serve two masters 



Luke 16:13 "No servant can serve two masters; for either he will hate the one and love the other, or else he will be loyal to the one and despise the other. You cannot serve God and mammon."

Lukas 16:13 (AVB) “Seorang hamba tidak mungkin mengabdi diri kepada dua orang tuan. Dia akan membenci yang seorang dan mengasihi yang lain; atau akan setia kepada yang seorang dan mencela yang lain. Demikianlah, kamu tidak dapat menjadi hamba Allah dan juga hamba kekayaan.”



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #79. Tahukah anda bahawa kita tidak boleh mengabdikan diri kepada dua orang tuan? Kekayaan dunia mempersulitkan kita untuk tetap menjadikan Allah pusat hidup kita. Sebagai orang Kristian seharusnya tidak ada alternatif siapa Tuan kita. Justru orang luar menilai kita dapat dipercaya, baik hal kecil maupun hal besar, kerana ternyata kita setia kepada Tuan kita. Orang akan mempercayakan kita kekayaan yang tidak jujur, kerana kita jujur. Mereka percaya kepada kita kerana kita hanya mengabdi kepada Allah dan bukan kepada kekayaan dunia.


🍞 ☕ Kita tidak memiliki cara lain untuk membuktikan bahwa diri kita adalah para pelayan Allah selain daripada menyerahkan diri kita sepenuhnya untuk melayani Dia. Seorang hamba tidak dapat mengabdi kepada dua tuan, kerana perintah-perintah mereka tidak sejalan satu sama lain, yang satu dari Allah dan satunya lagi dari Mamon. Jika seseorang mencintai dunia dan berpegang kepadanya, ia pasti akan membenci Allah dan tidak mengindahkan Dia. Dunia akan membuat semua pemahamannya mengenai keagamaan untuk tunduk kepada kepentingan dan tujuan duniawinya. Segala sesuatu dari Allah akan dimanfaatkan untuk membantu melayani dan mencari dunia. Sebaliknya, jika seseorang berkeinginan mencintai Allah, dan menaati-Nya, maka dengan sendirinya ia akan membenci dunia dan tidak akan mengindahkannya. Dengan cara apa saja ia akan menggunakan usaha dan keberhasilannya di dunia ini untuk memajukan usaha keagamaan atau rohaninya. Semua hal-hal yang berasal dari dunia ini akan diatur untuk membantu dia dalam melayani Allah dan mengerjakan keselamatannya. Hal ini dengan jelas dinyatakan kepada kita: Kamu tidak dapat mengabdi kepada Allah dan kepada Mamon.

👉🏼 Jika Yesus tidak menjadi Tuan kita dalam penggunaan wang, maka itu berarti membiarkan wang mengambil tempat Allah dalam hidup kita. Bila itu yang terjadi, itu berarti kita telah melakukan hal yang dibenci Allah. Jangan sampai kita seperti orang Farisi yang menjadi hamba wang dan menganggap bahwa kekayaan merupakan tanda perkenan Allah. Bagaimana dengan kita...? Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: