Thursday, March 9, 2023

Revival : Watchful Servants

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Watchful Servants 



Luke 12:37  "Blessed are those servants whom the master, when he comes, will find watching. Assuredly, I say to you that he will gird himself and have them sit down to eat, and will come and serve them.

Lukas 12:37 (AVB)  Diberkatilah hamba-hamba yang didapati berjaga-jaga oleh tuan mereka ketika dia pulang. Sesungguhnya, Aku berkata kepadamu, tuan itu akan menyuruh mereka duduk bertelekan di meja dan dia sendiri akan melayan mereka.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #68. Tahukah anda bahawa kita haruslah senantiasa bersiap sedia dan berjaga-jaga? Setiap orang percaya diminta untuk siaga secara rohani setiap saat dan menantikan kedatangan Tuhan. Hal ini diperintahkan kepada semua orang percaya yang sejati di dalam Kristus. Orang percaya harus sedemikian terikat dengan Tuhannya sebagai harta terbesar mereka sehingga pengharapan dan kerinduan mereka hanyalah kedatangan Yesus. Orang percaya harus berpakaian dan siap, menantikan waktu kedatangan Kristus yang tidak diketahui saatnya.


🍞 ☕ Orang Kristian diilustrasikan sebagai seorang hamba yang tidak punya hak apa-apa kerana dimiliki oleh Allah. Pemahaman yang benar akan kepemilikan Allah atas dirinya akan ditunjukkan dengan kesetiaan dan kesiap sediaan seorang hamba dalam melayani Tuannya setiap waktu. Apa hasil dari kesetiaan itu? Sungguh mengejutkan, Tuannya yang melihat sikap si hamba akan melayani si hamba untuk makan minum. Pembalikan ini tentu bukan hal normal. Namun memang bagi anak Tuhan yang mengikut Tuhan dengan setia selalu ada hal yang luar biasa Tuhan lakukan untuk mereka. Ilustrasi yang lain adalah seorang tuan rumah yang berjaga-jaga terhadap pencuri yang datang malam hari. Kedatangan Tuhan adalah misteri. Betapa pun anak Tuhan memahami Tuhan, tetap saja ada hal yang tidak terduga. Maka tidak ada cara lain selain selalu waspada dan berjaga-jaga. Apa hasil dari berjaga-jaga? Yesus kembali kepada ilustrasi yang pertama dan melengkapinya. Tuan rumah yang kaya dan punya banyak hamba akan menyerahkan penjagaan rumah kepada kepala para hamba. Bila kepala tersebut berjaga-jaga dengan benar, ia akan semakin dipercaya oleh tuannya, sehingga diberi tugas yang lebih penting lagi.

👉🏼 Yesus mengingatkan para murid-Nya untuk setia dan bertanggungjawab atas segala tugas dan kepercayaan yang diberikan Allah kepada mereka. Apabila mereka setia dan bertanggungjawab, maka sebagai penghargaan, mereka akan mendapatkan kehormatan menerima tanggung jawab dan kepercayaan yang lebih besar. Dalam dunia yang tipis kesetiaan dan rasa tanggung jawab, seharusnya anak-anak Tuhan menjadi saksi bahwa kesetiaan dan rasa tanggung jawab masih ada. Orang Kristian harus dapat dipercaya! Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: