Tuesday, March 7, 2023

Revival : Do not worry

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Do not worry 



Luke 12:22-23
22 Then He said to His disciples, "Therefore I say to you, do not worry about your life, what you will eat; nor about the body, what you will put on.
23 "Life is more than food, and the body is more than clothing.

Lukas 12:22-23 (AVB)
22 Yesus berkata kepada murid-murid-Nya: “Oleh itu, Aku berkata kepadamu: Janganlah khuatir tentang hidupmu, tentang apa yang kamu makan atau minum, atau tentang tubuhmu, dan tentang apa yang akan kamu pakai.
23 Hidup lebih daripada makanan, dan tubuh lebih daripada pakaian.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #66. Tahukah anda bahawa hidup kita lebih daripada makanan dan tubuh lebih daripada pakaian? Yesus tidak bermaksud bahwa mengadakan persiapan untuk keperluan fisik di masa depan adalah salah. Yang dilarang oleh Yesus adalah kekhuatiran atau kecemasan yang menunjukkan bahwa kita kurang percaya akan pemeliharaan dan kasih Allah sebagai Bapa kita.


🍞 ☕ Yesus mengingatkan para murid untuk tidak terikat kepada materi. Material memang diperlukan untuk hidup di dunia ini, tetapi material bukan segala-galanya. Yesus mengajak mereka untuk melihat kepada Allah Bapa, sumber segala berkat. Dialah yang di dalam kasih-Nya telah memelihara ciptaan-Nya sendiri. Tuhan Yesus kemudian secara positif mengingatkan para murid bahwa Allah peduli kepada mereka. Yang mereka harus lakukan adalah mempercayai Allah dalam hidup mereka dan taat melakukan firman-Nya. Apa yang dapat membuktikan bahwa mereka percaya sepenuhnya kepada Tuhan? Iaitu dengan memfokuskan hidup untuk mencari Kerajaan Tuhan. Artinya, melakukan hal-hal yang memperkenan Tuhan sebagai Raja dan Pemilik hidup. Kekhuatiran tidak dapat membawa seseorang menjadi lebih baik dalam hidup ini atau menyelesaikan masalah keperluan . Sebaliknya, kekhuatiran membuat orang tertekan, dan bahkan sakit. Kalau sudah begitu, harta akan tambah digerogoti untuk membayar proses penyembuhannya. Kekhuatiran hanya akan menambah kekhuatiran dan rupa-rupa masalah, bukan memberi solusi.

👉🏼 Salah satu kehendak-Nya ialah kesediaan kita menjadi saluran berkat-Nya, yaitu berbagi harta kepunyaan kita kepada sesama yang membutuhkan. Maka Dia akan menjadi penjamin semua keperluan hidupmu, sementara kita hidup untuk menegakkan kerajaan-Nya. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: