Thursday, March 23, 2023

Revival : Pray unceasingly

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Pray unceasingly 



Luke 18:3-5
3 "Now there was a widow in that city; and she came to him, saying, ‘Get justice for me from my adversary. ’
4 "And he would not for a while; but afterward he said within himself, ‘Though I do not fear God nor regard man,
5 ‘yet because this widow troubles me I will avenge her, lest by her continual coming she weary me. ’"


Lukas 18:3-5 (AVB)
3 Di kota itu juga ada seorang balu yang kerap kali datang kepada hakim itu untuk menuntut keadilan terhadap lawannya.
4 Sekian lama hakim itu menolak tuntutannya, tetapi akhirnya dia berkata dalam hatinya, ‘Walaupun aku tidak takut akan Allah dan tidak pedulikan sesiapa pun,
5 tetapi disebabkan balu ini terus mengganggu aku, biarlah aku mengadili tuntutannya. Jika tidak, dia akan terus-menerus datang dan mengganggu aku!’ ”



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #82. Tahukah anda bahawa kita harus bertekun dalam berdoa? Apa yang menyebabkan janda itu akhirnya mendapatkan apa yang dituntutnya dari hakim yang tidak peduli kepadanya? Pasti bukan kerana hakim itu adil atau berbelas kasih. Bukan pula kerana hakim itu takut reputasinya jelek kerana menolak janda tersebut. Janda itu mendapatkan pembelaan hakim itu kerana hakim itu merasa terganggu dengan sikap janda tersebut.


🍞☕ Perumpamaan ini dipakai Tuhan Yesus agar murid-murid Tuhan di dalam berdoa memiliki ketekunan seperti yang dimiliki janda tersebut. Tentunya ketekunan berdoa itu dialaskan pada hal-hal yang jauh lebih mulia. Allah bukan hakim yang masa bodoh. Allah adalah Bapa dan Hakim yang adil, yang akan membela perkara anak-anak-Nya terhadap kelaliman dunia ini. Keadaan seorang janda miskin yang menyesakkan, yang membuatnya harus memohon di hadapan hakim tersebut, karena ia diperlakukan dengan tidak adil oleh seseorang yang menindasnya dengan menggunakan kekuasaan dan ancaman. Jelas terlihat bahwa janda tersebut berada di pihak yang benar, namun kelihatannya dalam mencari keadilan bagi dirinya, ia tidak mengikuti aturan-aturan hukum yang telah ditetapkan. Sebaliknya, ia secara pribadi memohon kepada hakim tersebut setiap hari dengan berseru di depan rumahnya, Belalah hakku terhadap lawanku, atau dengan kata lain, Berikanlah keadilan kepadaku atas lawanku. Ia tidak bermaksud untuk menuntut pembalasan dendam terhadap orang itu atas segala yang telah dilakukannya terhadapnya.

👉🏼 Di sini Tuhan Yesus mengajarkan kepada para murid-Nya bahwa hari Tuhan sudah dekat, yaitu akhir zaman sudah dekat dan pasti akan datang. Yang ditekankan di sini adalah kepastian pertolongan Tuhan bagi anak-anak-Nya. Doa yang tidak putus-putusnya adalah perwujudan iman sejati kepada Allah yang pasti menolong. Bagaimana dengan kita? Kadang kala ketika masalah hidup terasa menekan, kita malah berhenti berdoa. Ketika merasa bahwa jawaban atas doa kita terlalu lama diberikan, kita berhenti menantikan campur tangan Allah dalam hidup kita. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: