Thursday, June 29, 2023

Revival : Constant Prayer

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 πŸ‰ πŸ† πŸ‡ 🍈 🍐 πŸ‘ πŸ„ 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 πŸ” πŸ₯“ 🍱 🍣



Revival : Constant Prayer



Acts of the Apostles 12:5  Peter was therefore kept in prison, but constant prayer was offered to God for him by the church.

Kisah Para Rasul 12:5 (AVB)  Sementara itu Petrus dikawal rapi di dalam penjara; tetapi jemaah berdoa dengan sungguh-sungguh kepada Allah untuknya.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #180. Tahukah anda bahawa ada kuasa di dalam doa? Orang percaya di Perjanjian Baru menghadapi penganiayaan dengan bertekun dalam doa. Situasi nampaknya sulit sekali di mana Yakobus sudah dibunuh, dan Herodes sedang menawan Petrus dengan dikawali enam belas prajurit. Namun gereja mula-mula hidup berdasarkan keyakinan bahwa "doa orang yang benar, bila dengan yakin didoakan, sangat besar kuasanya", dan mereka mendoakan situasi Petrus dengan khusuk. Doa mereka segera dikabulkan.


🍞 ☕ Petrus ditahan di dalam penjara dengan penjagaan yang sangat ketat, sehingga sama sekali mustahil untuk dapat membebaskan dia, baik dengan kekerasan maupun dengan diam-diam. Tetapi jemaat dengan tekun mendoakannya kepada Allah, sebab doa dan air mata merupakan senjata jemaat. Dengan senjata itulah jemaat bukan saja bertempur melawan musuh-musuh mereka, tetapi juga bagi sahabat-sahabat mereka. Kepada senjata inilah mereka berpaling mencari sumber pertolongan. Mereka mendoakan Petrus secara khusus, supaya Allah berkenan, dan dengan pelbagai cara dapat menggagalkan rancangan Herodes serta merampas anak domba itu dari rahang singa. Kematian Yakobus memberi peringatan kepada mereka untuk lebih bersungguh-sungguh dalam doa bagi Petrus, sebab jika mereka berhasil dipatahkan satu demi satu, mereka kuatir musuh pada akhirnya akan berhasil menguasai sepenuhnya. Doa dinaikkan dengan tekun, artinya, "proseuchΔ“ ektenΔ“s" iaitu doa yang sungguh-sungguh dan menyala-nyala. Itulah kata yang digunakan untuk menggambarkan keadaan ketika Kristus sedang berada dalam keadaan sangat ketakutan dan makin bersungguh-sungguh Ia berdoa. Itulah kata yang digunakan dalam doa orang benar yang didoakan dengan yakin dan sangat besar kuasanya. Beberapa orang menafsirkan bahwa hal itu menunjukkan keteguhan dan ketekunan doa mereka. Jadi kita mengartikannya, mereka mendoakannya dengan tekun. Itu adalah suatu jenis doa yang dinaikkan dengan terus-menerus tanpa terputus.

πŸ‘‰πŸΌ Doa orang benar mempunyai kuasa yang hebat! Ini terhasil lewat ketekunan kita di dalam doa. Adakah kita saling bertekun mendoakan sesama kita? Tuhan dapat memakai apa jua situasi untuk menggerakkan jemaat-Nya bertekun di dalam doa. Bagaimana dengan kita...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: