Tuesday, June 6, 2023

Revival : I pray for them

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : I pray for them 



John 17:9 "I pray for them. I do not pray for the world but for those whom You have given Me, for they are Yours.

Yohanes 17:9 (AVB) Aku berdoa untuk mereka. Aku tidak berdoa untuk dunia. Aku berdoa untuk orang yang telah Kauserahkan kepada-Ku, kerana mereka milik-Mu.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #157. Tahukah anda bahawa sepertimana Tuhan Yesus berdoa untuk milik Bapa, kita pun harus berdoa untuk setiap milik-Nya yang dipercayakan kepada kita? Ada hubungan yang sangat istimewa antara murid-murid Tuhan Yesus dan Allah Bapa. Dunia tidak terjangkau dalam hubungan tersebut, sehingga dunia tidak didoakan. Hubungan tersebut dapat diringkaskan dengan ungkapan mereka adalah milik Allah Bapa. Oleh kerana hubungan itu, maka Tuhan Yesus berdoa untuk mereka. Secara tidak langsung, doa ini menjadi berkat bagi dunia, kerana murid-murid-Nya akan membawa Injil keselamatan ke seluruh dunia. Namun secara langsung, dunia tidak dapat diberkati dengan doa seperti doa ini, karena dunia melawan Allah.


🍞 ☕ Yesus kini mendoakan para murid-Nya. Ia menyebut para murid-Nya sebagai milik Allah, juga milik-Nya. Mereka adalah milik Bapa sebab Bapa sendiri yang telah memberikan mereka kepada Yesus. Mereka adalah milik Bapa dan milik Yesus sebab mereka mengenal Bapa melalui firman yang Yesus nyatakan kepada mereka tentang Bapa. Kepemilikan ganda ini terbukti di dalam iman mereka bahwa Yesus datang dari Bapa dan di dalam ketaatan mereka kepada firman Allah. Di dalam doa yang sangat padat ini terbentang jalinan indah berbagai kebenaran tentang pemilihan Allah atas orang percaya, penyelamatan Yesus atas umat pilihan-Nya, penerimaan firman oleh orang beriman, dan ketaatan mereka. Penyelamatan sudah mulai dari rencana kekal Allah, diwujudkan dalam karya penebusan Kristus, menjadi efektif oleh karena penerimaan iman yang taat pada diri orang percaya. Doa Tuhan memberikan pengharapan dan kekuatan bagi para murid. Yesus berdoa agar Bapa memelihara mereka sepeninggal Yesus. Mereka adalah milik Bapa dan kerana itu Bapa saja yang dapat melindungi dan memelihara iman mereka. Mereka bukan dari dunia meski tinggal di dunia. 

👉🏼 Menjadi milik Allah berarti harus hidup kudus sesuai panggilan. Menjadi milik Allah juga berarti menikmati kebahagiaan yang paling istimewa yaitu mengalami pemeliharaan Allah. Oleh kerana itu, para murid tidak perlu merasa takut meski dunia membenci mereka. Bagaimana dengan kita? Adakah kita sedar bahawa kita ini milik Allah? Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: