Tuesday, June 27, 2023

Revival : Preach the gospel

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Preach the gospel 



Acts of the Apostles 11:19-20
19 Now those who were scattered after the persecution that arose over Stephen traveled as far as Phoenicia, Cyprus, and Antioch, preaching the word to no one but the Jews only.
20 But some of them were men from Cyprus and Cyrene, who, when they had come to Antioch, spoke to the Hellenists, preaching the Lord Jesus.


Kisah Para Rasul 11:19-20 (AVB)
19 Setelah Stefanus dibunuh, orang yang tercerai-berai kerana dianiaya sampai ke Fenisia, Siprus dan Antiokhia. Mereka menyampaikan firman hanya kepada orang Yahudi;
20 tetapi sesetengah daripada mereka dari Siprus dan Kirene datang ke Antiokhia lalu mengkhabarkan berita baik tentang Tuhan Yesus kepada orang Yunani.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #178. Tahukah anda bahawa walaupun kita mengalami penindasan dan penganiayaan, Injil harus diberitakan? Penganiayaan tidak menghentikan semangat para Murid memberitakan Injil kepada orang Yahudi. Di antara yang memberitakan Injil, ternyata sudah ada orang sebelum mereka yang juga memberitakan Injil kepada orang Yunani, dan pelayanan ini pun diberkati Tuhan. Mereka adalah para penginjil yang tidak terkenal dan ternama, namun hasil kerja mereka merupakan awal dari penyebaran gereja mula-mula ke Utara, yaitu Antiokhia. Pekerjaan besar tidak selalu diawali dan dilakukan oleh orang besar dan ternama.


🍞 ☕ Para Rasul yang melarikan diri kerana penganiayaan tidak melarikan diri dari pekerjaan mereka iaitu terus memberitakan Injil ke mana pun mereka pergi. Meskipun pada saat itu mereka menghindari penderitaan, tetapi mereka tidak menghindari pelayanan. Bahkan, justru mereka terjun ke ladang di mana ada kesempatan yang lebih besar daripada sebelumnya. Orang-Orang yang menganiaya para pemberita Injil berharap supaya dengan itu mereka dapat dicegah untuk mengabarkan Injil kepada bangsa-bangsa lain. Namun ternyata terbukti bahwa para penganiaya itu hanya mempercepat penyebaran Injil. Tetapi mereka sendiri tidak demikian maksudnya dan tidak demikian rancangan hati mereka. Orang-orang yang dianiaya di satu kota melarikan diri ke kota lain. Namun mereka membawa serta agama mereka, bukan hanya supaya terhibur olehnya, melainkan juga supaya dapat memberitakannya kepada orang lain. Dengan demikian mereka menunjukkan bahwa ketika mereka pergi, itu bukan kerana takut terhadap penderitaan, tetapi kerana ingin melindungi diri supaya bisa melayani lagi.

👉🏼 Penganiayaan ini menjadi kesempatan untuk terus memberitakan Injil. Kita belum lagi mengalami penganiayaan seperti ini, namun kenapa pemberitaan Injil kepada bangsa-bangsa masih slow saja? Masih ada suku bangsa yang belum pernah mendengar nama Yesus dan tidak tahu siapa Yesus. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: