Thursday, June 8, 2023

Revival : A rooster crowed

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : A rooster crowed 



John 18:27  Peter then denied again; and immediately a rooster crowed.

Yohanes 18:27 (AVB)  Petrus menyangkal-Nya lagi, dan sejurus selepas itu, ayam berkokok.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #159. Tahukah anda bahawa kita seringkali menyangkal Yesus? Keberanian Petrus pupus seketika kerana pertanyaan penuh curiga dari gadis penjaga pintu gerbang. Penyangkalan pertama disusul oleh dua penyangkalan berikutnya. Sulit untuk memastikan apakah percakapan Yesus dengan imam besar Hanas menyelingi kisah penyangkalan Petrus. Tudingan terhadap Petrus bahwa ia adalah pengikut Yesus, makin lama makin berbahaya, setelah seseorang melihat Petrus ada di taman itu ketika Yesus ditangkap. Akibatnya Petrus tidak dapat mengelak selain berbohong.


🍞 ☕ Nubuat Yesus yang Ia ucapkan  tergenapi. Apa yang terjadi terhadap diri Petrus, khususnya setelah ia menyadari penyangkalannya itu, kita tidak tahu sebab penulis Injil Yohanes tidak menuliskannya. Sebenarnya, kita tidak berbeda dengan Petrus. Saat sedikit goncangan angin penderitaan menerpa, kita mudah menyangkal Yesus dengan cara mengompromikan iman kita terhadap situasi dan kondisi kita. Kerana itu, kita harus belajar rendah hati dan tidak mengucapkan sesumbar. Dengan bersandar penuh pada Roh Kudus, kita akan didorong untuk setia dan dimampukan untuk bersaksi. Petrus menghadapi pencobaan dan tidak dapat bertahan. Sebagai murid, seharusnya Petrus bersaksi tentang Yesus, Gurunya. Banyak orang mencemooh Petrus kerana penyangkalannya. Namun mari kita mengingat-ingat, kita yang menyandang sebutan pengikut Kristus juga sering menyangkal Dia di hadapan orang lain. Mungkin tidak secara langsung, tetapi seberapa sering kita hanya tutup mulut ketika seharusnya menyuarakan kebenaran-Nya? Berapa banyak kesempatan, saat kita harus bersaksi tentang iman kita pada Kristus, tetapi kita memilih untuk diam? 

👉🏼 Sesungguhnya kita tidak berbeda dari Petrus. Oleh kerana itu, marilah kita belajar setia, belajar untuk tidak mengompromikan iman, belajar untuk tidak menjual iman kerana kepentingan dan ambisi pribadi. Apakah respon kita hari ini....?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: