Saturday, June 3, 2023

Revival : If the world hates you

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : if the world hates you 



John 15:18  "If the world hates you, you know that it hated Me before it hated you.

Yohanes 15:18 (AVB)  “Jika dunia membencimu, ketahuilah, dunia telah membenci-Ku terlebih dahulu.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #154. Tahukah anda bahawa dunia selalu membenci orang-orang yang percaya kepada Tuhan Yesus? Tuhan Yesus menyatakan kepada murid-murid-Nya bahawa mereka akan mengalami kebencian dunia. Tuhan Yesus hendak mempersiapkan mereka sebelumnya, seperti Dia hendak mempersiapkan mereka mengenai kematian-Nya. Mereka harus mengerti bahwa kebencian yang mereka alami sudah pasti kebencian itu terjadi kerana hubungan yang mereka miliki dengan Kristus, yang lebih dahulu dibenci mereka.


🍞 ☕ Walaupun dunia ini makin modern dan pahaman kemanusiaan makin berkembang, tetapi kebencian dan kekejaman manusia terhadap manusia lain pun makin bertambah, baik dalam kuantiti, 'kualiti', dan kekerapan. Mengingat kebencian selalu membuahkan reaksi kebencian serupa, tak heran jika era 'maju' yang kita alami kini lebih seru ketimbang masa zaman orang gasar dulu kala. Mengapa dunia membenci para murid Yesus? Kerana dunia tidak suka dosa-dosanya ditelanjangi oleh terang Yesus. Kerana itu, siapa pun yang menjadi pengikut-Nya akan menjadi musuh dunia. Dengan demikian, para pengikut Yesus bukanlah milik dunia. Hanya orang-orang yang membenci Yesus dan karya-Nyalah yang menjadi milik dunia. Itu sebabnya, pelbagai perbuatan jahat dunia yang diarahkan pada Yesus juga akan diterima juga oleh para pengikut-Nya. Jadi, sikap dunia terhadap para murid Yesus mencerminkan sikapnya terhadap Yesus. Yesus adalah utusan Allah Bapa, maka membenci Yesus berarti juga membenci Allah Bapa. Sebaliknya, setiap orang yang menerima kesaksian para murid Yesus, berarti mereka juga menerima Yesus dan Allah Bapa.

👉🏼 Bagaimana melawan kebencian dunia? Kebencian justru dilawan dengan kesaksian. Namun kita tidak boleh lupa bahwa kita menjadi murid kerana kuasa dan anugerah Tuhan yang dahsyat. Kesaksian kita pun, dalam waktu dan rencana-Nya, niscaya menghasilkan sesuatu yang dahsyat pula. Kita tidak perlu takut terhadap penolakan dunia. Jika kita benar-benar menghayati prinsip-prinsip Kristus dalam kehidupan kita, pasti kita akan membawa dampak bagaikan pisau bedah yang membongkar borok-borok kesalahan. Kita harus lebih setia kepada Kristus dan firman-Nya daripada takut kepada reaksi buruk dunia. Adakah dunia membenci anda kerana anda seorang pengikut Yesus? Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: