Friday, February 23, 2024

Revival : Sabbath of solemn rest

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Sabbath of solemn rest



Leviticus 23:3  ‘Six days shall work be done, but the seventh day is a Sabbath of solemn rest, a holy convocation. You shall do no work on it; it is the Sabbath of the LORD in all your dwellings.

Imamat 23:3 (TB)  Enam hari lamanya boleh dilakukan pekerjaan, tetapi pada hari yang ketujuh haruslah ada sabat, hari perhentian penuh, yakni hari pertemuan kudus; janganlah kamu melakukan sesuatu pekerjaan; itulah sabat bagi TUHAN di segala tempat kediamanmu. 


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #54. Tahukah anda bahawa pada hari sabat kita tidak boleh melakukan sesuatu pekerjaan? Meskipun perayaan-perayaan tahunan dibuat lebih semarak oleh kehadiran seluruh umat di tempat kudus, namun perayaan-perayaan ini tidak boleh memudarkan terangnya hari Sabat.


🍞 ☕ Mereka di sini diberitahu, bahwa pada hari itu mereka harus menarik diri dari segala perkara dan urusan dunia. Inilah sabat, hari perhentian penuh, yang melambangkan peristirahatan rohani kita dari dosa, dan di dalam Allah iaitu "janganlah kamu melakukan sesuatu pekerjaan". Pada hari-hari kudus lainnya mereka dilarang melakukan suatu pekerjaan berat, tetapi pada hari Sabat, dan hari Pendamaian yang juga disebut sebagai sabat, mereka tidak boleh melakukan pekerjaan sama sekali, sekalipun untuk menyiapkan makanan. Pada hari itu mereka harus sepenuhnya mengerahkan jiwa raga untuk beribadah kepada Allah. Hari itu adalah pertemuan kudus. Yaitu, “Jika kamu sanggup, kamu harus menguduskannya dalam kumpulan jemaat. Biarlah sebanyak mungkin orang datang ke pintu Kemah Suci, dan biarlah sebagian yang lain bertemu di tempat lain untuk berdoa, memuji, dan membaca hukum Taurat,” seperti di sekolah-sekolah para nabi, sewaktu nubuatan masih berlanjut, dan sesudahnya di tempat-tempat ibadat. Kristus menetapkan Sabat Perjanjian Baru sebagai pertemuan kudus, dengan menemui murid-murid-Nya lebih dari satu kali, dan mungkin lebih sering pada hari pertama minggu itu.

👉🏼 Sudah 5 atau 6 hari kita bekerja, mengapakah kita tidak dapat menguduskan satu hari hanya untuk Tuhan, dalam setiap minggu? Hari Sabat Tuhan di tempat kediaman kita akan menjadi keindahan, kekuatan, dan keamanan bagi tempat kediaman kita. Hari Sabat itu akan menguduskan, membangun, dan memuliakan tempat kediaman kita. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: