Friday, February 2, 2024

Revival : Stop complaining

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Stop complaining 



Exodus 14:11 Then they said to Moses, "Because there were no graves in Egypt, have you taken us away to die in the wilderness? Why have you so dealt with us, to bring us up out of Egypt?

Keluaran 14:11 (TB) dan mereka berkata kepada Musa: "Apakah karena tidak ada kuburan di Mesir, maka engkau membawa kami untuk mati di padang gurun ini? Apakah yang kauperbuat ini terhadap kami dengan membawa kami keluar dari Mesir?



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #33. Tahukah anda bahawa kita selalu complain itu dan ini? Walaupun Israel sudah menyaksikan tulah-tulah dahsyat yang Allah timpakan terhadap Mesir dan mengalami diluputkan dari tulah-tulah itu, iman mereka masih harus dilatih untuk terus percaya dan bersandar kepada-Nya. Itu sebabnya Allah memakai kekerasan hati Firaun untuk mengejar mereka


🍞 ☕ Ketakutan membuat mereka bersungut-sungut. Mereka putus asa kerana telah kehilangan arah, dan kerana seolah-olah lengan Allah seketika memendek dan Ia tidak mampu mengerjakan mujizat seperti yang telah dibuat-Nya di hari kemarin, mereka kehilangan harapan akan keselamatan dan percaya bahwa mereka akan mati di padang gurun. Ketidakpercayaan mereka sangat tak termaafkan! Bukankah mereka menyaksikan sendiri penyertaan Allah di bawah panduan dan perlindungan tiang dari sorga? Dan dapatkah kekuatan Yang Mahakuasa mengecewakan mereka, atau kebaikan kekal menipu mereka? Bagai dikejar anjing galak, Israel mulai ketakutan dan berseru kepada Tuhan. Mereka juga protes kepada Musa yang dianggap telah mengganggu ketenangan hidup serta membahayakan nyawa mereka. Ketakutan orang Israel dapat dimaklumi, tetapi perkataan mereka menunjukkan kurangnya iman kepada Tuhan.

👉🏼 Apabila kita melewati situasi yang susah di dalam kehidupan kita, jangan asyik asyik complain. Belajarlah untuk bersyukur. Ingatlah bahwa kepanikan serta ketakutan membuat kita untuk terus complain dan dapat melemahkan harapan dan iman kita sehingga mendorong kita melakukan sesuatu yang tidak semestinya. Seperti Musa, marilah kita belajar untuk menaruh iman dan harap penuh hanya kepada Allah yang tidak akan pernah meninggalkan kita. Allah telah membuktikan diri-Nya sanggup menyelamatkan kita dari belenggu dosa dan melepaskan kita dari hukuman dosa melalui kematian dan kebangkitan Tuhan Yesus. Adakah bukti yang lebih besar daripada itu? Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: