Tuesday, March 1, 2016

Revival is to be on fire...

Sarapan 🍳 ☕ 🍝 🍜 🍞 🍲 🍚 🍘 🍙 🍛 🍖 🍗 🍗 🍱 🍣 🍩 🍪 🍇 🍒 🍓 🍉 🌽 pagi 🌅 ☀ 🌞 yang menggerakkan kita untuk terus maju, menyebarkan api Kebangkitan rohani serta setia kepada Tuhan. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.

Revival is to be on fire...

Wahyu 3:15-16 (TB)  Aku tahu segala pekerjaanmu: engkau tidak dingin dan tidak panas. Alangkah baiknya jika engkau dingin atau panas!
Jadi karena engkau suam-suam kuku, dan tidak dingin atau panas, Aku akan memuntahkan engkau dari mulut-Ku.

Shalom saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #61. Tahukah anda bahawa Revival itu harus terus bernyala-nyala di dalam anda dan bukannya menjadi abu dan terus hilang entah ke mana? In Post Revival we can see that many people who have been touched and revived by God are all hot and on fire to spread the Revival nevertheless not many really hold on to that revival and spread the Revival fire. Boleh saya katakan hanya 10 orang daripada 100 orang yang akan bertahan, tetap semangat dalam mengikuti Tuhan dan menyebarkan api Kebangkitan rohani. Apabila Tuhan mengirimkan kebangkitan rohani di Bario pada 4hb Oktober 1973 dan juga di Ba'Kelalan pada tahun 1983, tidak semua yang bertahan sampai ke hari ini, tetapi puji Tuhan kerana ada lagi datuk datuk dan nenek nenek yang masih  ingat akan apa yang Tuhan telah lakukan pada masa itu.. dan mereka juga sekarang masih bergiat di dalam Tuhan dan mewariskan Revival ini kepada generasi ini. Salah seorang yang saya kenal adalah Pastor Solomon Bulan dan isterinya Enn. Biarpun umur mereka sudah meningkat tetapi mereka masih bersemangat melayani Tuhan. Beliau juga adalah penulis buku 📚 "The Bario Revival".

1. The condition of your revival
Wahyu 3:15-16 (TB)  Aku tahu segala pekerjaanmu: engkau tidak dingin dan tidak panas. Alangkah baiknya jika engkau dingin atau panas!
Jadi karena engkau suam-suam kuku, dan tidak dingin atau panas, Aku akan memuntahkan engkau dari mulut-Ku.

🍞☕ Jemaat yang suam-suam kuku adalah yang berkompromi dengan dunia dan mirip dengan masyarakat di sekelilingnya; mengakui kekristenan, namun pada kenyataannya malang dan menyedihkan secara rohani (ayat Wahy 3:17-18). Dengan keras Kristus memperingatkan jemaat akan hukuman-Nya terhadap orang yang suam-suam kuku secara rohani (ayat Wahyu 3:15-17). Dengan tulus Kristus mengundang jemaat untuk bertobat dan untuk dipulihkan kepada tempat iman, kebenaran, penyataan, dan persekutuan (ayat Wahy 3:18-19). Di tengah-tengah zaman gereja yang suam-suam kuku, janji-janji Kristus bagi jemaat yang menang tetap berlaku. Ia akan datang kepada mereka dengan berkat dan dalam kuasa Roh (ayat Wahy 3:20-22), membuka sebuah pintu yang tidak dapat ditutup oleh seorang pun, agar mereka memuliakan nama-Nya dan memberitakan Injil yang kekal itu (ayat Wahy 3:8).

Bagaimanakah keadaan Revival yang terjadi di dalam hidup kita? Apakah ia masih menyala-nyala atau ia terbakar sampai menjadi abu? Untuk memulakan api, kita perlukan bahan bakar, contohnya Petrol. Apabila anda sudah ada petrol maka ia mudah terbakar tetapi untuk memastikan ia senantiasa menyala-nyala dan membakar, kita memerlukan beberapa elemen yang penting. Elemen yang pertama adalah petrol / kepanasan yang teramat sangat sehingga sesuatu boleh terbakar, elemen yang ke dua adalah bahan yang mau dibakar dan elemen ketiga adalah angin atau oksigen. Apabila api itu kecil dengan cepat ia dapat dipadamkan tetapi apabila angin bertiup dengan kencang sekali, maka api itu akan membesar dan merebak Dengan begitu cepat. Demikianlah juga dengan diri kita, api adalah Firman Tuhan pelita yang menerangi setiap langkah kita, bahan untuk "dibakar" adalah diri kita dan Roh Kudus adalah "oksigen ataupun udara" yang senantiasa meniup kita supaya api kita tetap membesar dan merebak. Hanya dengan firman Tuhan anda tidak dapat bergerak ke mana pun. Anda menjadi seperti api yang statistik yang tidak pandai membesar ataupun merebak. Tetapi bila anda ada Firman Tuhan,  diri anda dan juga Roh Kudus,  maka anda akan bangkit dan bersinar bagi Tuhan.. Api anda akan terus menyala-nyala dan menyebarkan api Kebangkitan rohani ini serta anda akan senantiasa bersemangat untuk melakukan hal-hal yang dahsyat dan luarbiasa. Don't talk about revival If you are not willing to be baptized in the Holy Spirit. Apakah respon anda hari ini..?

You are the revivalist...!

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: