Saturday, November 17, 2018

Revival : The answer to my prayers

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : The answer to my prayers


1 Samuel 1:27-28
27 For this child I prayed, and the LORD has granted me my petition which I asked of Him.
28 Therefore I also have lent him to the LORD; as long as he lives he shall be lent to the LORD. " So they worshiped the LORD there.

1 Samuel 1:27-28 (TB)
27 Untuk mendapat anak inilah aku berdoa, dan TUHAN telah memberikan kepadaku, apa yang kuminta dari pada-Nya.
28 Maka aku pun menyerahkannya kepada TUHAN; seumur hidup terserahlah ia kiranya kepada TUHAN." Lalu sujudlah mereka di sana menyembah kepada TUHAN.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #321. Tahukah anda bahawa Tuhan menjawab doa yang sungguh-sungguh? Kalimat "penantian itu membosankan", rupa-rupanya tidak berlaku bagi Hana. Kuncinya hanya satu, Hana memiliki keyakinan yaitu bahawa ia telah mengungkapkan isi hatinya pada Allah, Sang Sumber Pengharapan. Kita mengucap syukur kerana Allah telah berkarya dalam hidup kita dengan karya yang tidak dapat dibandingkan atau dibalas dengan cara apapun. Baik karya-Nya terbesar, yaitu keselamatan dalam Kristus, maupun berbagai kebaikan Tuhan yang kita alami dalam perjalanan iman kita, semua itu adalah anugerah. Maka ucapan syukur adalah pengakuan bahawa semua berasal dari Allah, dan tidak ada satu hal pun yang boleh kita klaim karena jasa atau kelayakan kita. Dengan sendirinya, persembahan kita berikan bukan karena kebaikan kita melainkan keluar dari hati yang tulus bersyukur atas kebaikan-Nya.

☕ 🍞 Hana seharusnya diangkat sebagai teladan ibu yang saleh. Sejak ia pertama-tama mendambakan seorang anak, dengan sikap doa dan tegas ia menyerahkan anaknya kepada Tuhan. Hana memandang anaknya sebagai suatu karunia yang indah dari Allah dan mengungkapkan maksudnya untuk menggenapi sumpahnya dengan mempersembahkan Samuel kepada Tuhan. Samuel adalah jawapan kepada doa Hana. Untuk menunjukkan tanda kesyukurannya kepada Tuhan, dia menepati janjinya dan mempersembahkan Samuel kepada Tuhan. Hannah presented her child to the Lord with a grateful acknowledgment of His goodness in answer to prayer. Whatever we give to God, it is what we have first asked and received from Him. All our gifts to Him were first his gifts to us.

Kemungkinan anda seperti Hannah juga sedang berdoa untuk satu perkara, mungkin untuk seorang anak, mungkin untuk mujizat, mungkin masalah di dalam keluarga anda, mungkin untuk kesembuhan, atau apa pun saja doa anda. Setelah menerima jawapan kepada doa anda, apakah tindakan anda yang seterusnya? Jikalau anda lihat kembali petikan firman Tuhan ini, Hana tidak sembarangan berdoa tetapi dia berdoa secara specific. Dia mau seorang anak lelaki dan Tuhan menjawab doanya. Salah satu kunci kepada doa yang efektif adalah be specific in your prayers. Apa yang dimintanya, itulah yang diterimanya. Doa harus disertai dengan iman kepercayaan dan kesyukuran kita kepada Tuhan Yesus. Apakah respon anda hari ini....?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: