Saturday, November 10, 2018

Revival : True strength comes from God

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : True strength comes from God


Judges 16:19  Then she lulled him to sleep on her knees, and called for a man and had him shave off the seven locks of his head. Then she began to torment him, and his strength left him.

Hakim-hakim 16:19 (TB)  Sesudah itu dibujuknya Simson tidur di pangkuannya, lalu dipanggilnya seorang dan disuruhnya mencukur ketujuh rambut jalinnya, sehingga mulailah Simson ditundukkan oleh perempuan itu, sebab kekuatannya telah lenyap dari padanya.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #314. Tahukah anda bahawa kekuatan yang sebenar  datangnya daripada Tuhan? Simson berkompromi dengan Delila melalui pengabaian perintah Allah untuk tetap terpisah dari bangsa-bangsa jahat di Kanaan. Ia gagal menyadari bahwa kompromi dengan para penyembah berhala dan orang dursila berarti membuka kehidupannya terhadap kuasa Iblis, angan-angan kosong, dan kekalahan menyeluruh. Lalu apa yang jahat di mata TUHAN, yang dilakukan oleh Simson? Salah satunya adalah kesukaannya pada wanita. Inilah kelemahan Simson, yang bertentangan dengan panggilannya sebagai nazir Allah, yang ditugaskan untuk melepaskan Israel dari bangsa Filistin. Kelemahan ini pula yang kemudian akan menjatuhkan dia. Demikianlah serba sedikit tentang Simson.

☕ 🍞 Kekuatan yang ada pada Simson adalah daripada Tuhan. Kekuatan yang dimiliki oleh Simson adalah daripada Roh Tuhan. Terkadang kita mengandalkan kekuatan diri kita untuk melakukan kehendak-NYA. Akhirnya kita sendiri yang penat dan lelah. Terkadang dosa juga menjadi penghambat dalam panggilan kita. Tanpa kita sedari, kita berusaha sedaya upaya untuk melakukan kehendak-NYA tetapi dosa masih ada di dalam hidup kita. Sepertinya kita menggunakan segala kekuatan kita untuk melakukan kehendak-NYA tanpa Pertobatan dan kesedaran akan dosa kita. Simson dipujuk oleh Delila sehingga dia jatuh dalam dosa.

Kerana dosa, hadirat Tuhan boleh pergi daripada kita disebabkan itu Raja Daud mengatakan "janganlah mengambil Roh Kudus-Mu daripada aku". Tuhan kenal kita sedalam-dalamnya. Bila kita tetap dalam jalan-Nya, kelemahan kita tak akan menjerumuskan kita. Sikap kompromi terhadap dosa membuat ia mengabaikan ikrar kenaziran satu persatu. Maka bukan kehilangan rambut sebenarnya yang menjadi penyebab utama Simson kehilangan kekuatan. Masalahnya, Tuhan telah meninggalkan dia. Kehilangan rambut hanyalah simbol keterpisahan Simson dengan Allah. Bagaimana dengan kita? Apakah respon anda hari ini....?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: