Monday, November 12, 2018

Revival : Faithfulness of a believer

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : Faithfulness of a believer

Ruth 1:16  But Ruth said: " Entreat me not to leave you, [Or to] turn back from following after you; For wherever you go, I will go; And wherever you lodge, I will lodge; Your people [shall be] my people, And your God, my God.

Rut 1:16 (TB)  Tetapi kata Rut: "Janganlah desak aku meninggalkan engkau dan pulang dengan tidak mengikuti engkau; sebab ke mana engkau pergi, ke situ jugalah aku pergi, dan di mana engkau bermalam, di situ jugalah aku bermalam: bangsamulah bangsaku dan Allahmulah Allahku;

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #316. Tahukah anda bahawa seorang yang percaya kepada Tuhan harus memiliki hati yang taat dan setia? Mertuanya Ruth iaitu Naomi telah menyalurkan imannya pada Tuhan Allah melalui teladan dan ajaran kepada Ruth. Iman Ruth pada Allah membuatnya tetap setia dalam kasihnya kepada Naomi. Ruth menjadi contoh dari prinsip ilahi bahawa "barangsiapa kehilangan nyawanya karena Aku, ia akan memperolehnya". Pada hari ini kita akan belajar tentang iman, kesetiaan dan juga ketaatan yang dimiliki oleh Ruth.

☕ 🍞 "Bangsamulah bangsaku, Allahmulah Allahku!" Suatu ungkapan keyakinan iman yang datang dari orang yang justru tidak mengenal Allah. Darimana Ruth mengenal Tuhan? Selama 10 tahun sebagai istri Mahlon, dan hidup berdampingan dengan keluarga Elimelekh, Ruth menyaksikan betapa keluarga ini memiliki hubungan yang sangat dekat dengan Tuhan. Kedekatan hubungan itu tercermin melalui pola kehidupan mereka setiap hari. Itu sebabnya, tanpa keraguan lagi, ia menyatakan kepercayaannya, serta memutuskan untuk mengikut Naomi. Sementara Ruth memilih untuk mengikuti Naomi, kemanapun ia pergi, Ruth srdar benar bahawa berkomitmen terhadap Naomi berarti berkomitmen juga terhadap bangsa serta Allah yang disembah oleh Naomi.  Sebuah keputusan yang radikal, yang tak mudah digoyahkan! Akibat daripada komitmen itu, kelak nama Rut akan dicatat sebagai leluhur Sang Mesias.

Saudara dan saudari sekalian, akibat daripada komitmen iman kepercayaan anda serta kesetiaan dan ketaatan anda kepada Tuhan akan memperlihatkan hal-hal yang luarbiasa di dalam hidup kita. Berkomitmen percaya di dalam ketaatan serta kesetiaannya dalam mengikuti Kristus dengan segenap hati merupakan keputusan radikal yang sesungguhnya harus diambil oleh setiap orang. Komitmen itu tentu harus nyata dalam setiap aspek hidup.  Apabila kita taat dan setia kepada Tuhan, secara langsung kita juga akan taat dan setia kepada pasangan kita, sahabat, keluarga dan sebagainya. Bagaimana dengan anda? Adakah anda memiliki iman kepercayaan, kesetiaan dan ketaatan seperti yang dimiliki oleh Ruth? Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: