Thursday, November 15, 2018

Revival : A prayer of sn anguished heart

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : A prayer of an anguished heart



1 Samuel 1:10  And she [was] in bitterness of soul, and prayed to the LORD and wept in anguish.

1 Samuel 1:10 (TB)  dan dengan hati pedih ia berdoa kepada TUHAN sambil menangis tersedu-sedu.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #319. Tahukah anda bahawa Tuhan mendengarkan doa anda? Hana adalah wanita beriman. Ia tidak membalas kejahatan Penina. Ia mengadukan beban deritanya kepada Tuhan. Doa keluh kesah dan permohonannya sedemikian dalam sampai membuat Imam Eli salah tafsir. Namun ketika Hana menceritakan pergumulannya, Eli menyampaikan kabar baik dari Tuhan. "Allah Israel -- Allah yang hidup dan yang memihak keprihatinan umat-Nya akan memberikan apa yang dimintanya," demikian sabda Imam Eli. Memang jawab itu tidak langsung terwujud, namun Hana berubah kerana ia telah berjumpa Allah Sang Sumber Pengharapan.

☕ 🍞 Dalam suatu fasa kehidupan kita, seseorang pasti pernah mengalami pergumulan yang amat berat, yang membuatnya sampai bertekuk lutut menaikkan doa-doanya. Mungkin tatkala orang yang dia kasihi sedang meregang nyawa kerana sakit, atau kerana kesulitan ekonomi yang membuat dia sampai tidak bisa memberi makan keluarganya, ataupun pergumulan pribadinya bagi keluarga atau suami atau isterinya. Ataupun anda sedang berdoa untuk satu kebangunan rohani terjadi di dalam suku bangsa anda. Mungkin juga ada yang seperti Hana yang ditindas dan dipandang rendah kerana tidak mempunyai anak. Hana juga sedang mengalami pergumulan berat, sampai-sampai ia tidak bisa dihiburkan siapapun. Apa masalahnya? Ia tidak bisa mengandung dan melahirkan anak! Lalu dia datang kepada Tuhan dan mencurahkan segala sesuatu yang ada di dalam hatinya. Terkadang kita, sebelum pergi kepada Tuhan, kita mencuba sumber lain yang dapat membantu kita, ternyata keadaan kita menjadi makin melarat. A prayer from an anguished heart will never be despised by God. His ear is attentive to a prayer from an anguished heart ♥.

Allah tidak akan menolak hati yang patah dan remuk, penuh dengan pergumulan, penyesalan akan dosa, dan sarat dengan kesedihan. Hati yang hancur dan jiwa yang remuk, itulah yang diminta oleh Tuhan. Melalui doa yang dipanjatkan dengan hati yang hancur, Tuhan memakai Eli untuk menjawab pergumulan Hana. Hana terhibur kerana ia tahu bahwa Tuhan mendengar dan menjawab doanya. Adakah hati anda berbeban berat saat ini? Datanglah dan curahkanlah kepada Tuhan dan Dia pasti akan menjawab semua seru doa anda. Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: