Friday, November 30, 2018

Revival : Be strong and courageous

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Be strong and Courageous


1 Samuel 17:26  Then David spoke to the men who stood by him, saying, "What shall be done for the man who kills this Philistine and takes away the reproach from Israel? For who [is] this uncircumcised Philistine, that he should defy the armies of the living God? "

1 Samuel 17:26 (TB)  Lalu berkatalah Daud kepada orang-orang yang berdiri di dekatnya: "Apakah yang akan dilakukan kepada orang yang mengalahkan orang Filistin itu dan yang menghindarkan cemooh dari Israel? Siapakah orang Filistin yang tak bersunat ini, sampai ia berani mencemoohkan barisan dari pada Allah yang hidup?"


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #334. Tahukah anda bahawa kita kita adalah umat yang lebih dari pemenang? We are people of power! We are people with power! Rise up! The truth is that when Jesus arose, the enemy has been defeated. Daud, dia tahu siapa itu Tuhan yang hidup dan berkuasa. Daud tidak takut akan Goliat. Dia tau dan sedar akan keadaan yang sebenar di medan peperangan itu. Secara realitinya dia tahu apa yang sedang terjadi. Respons Israel sebenarnya adalah respons yang sebenarnya rasional dan manusiawi berdasarkan apa yang mereka ketahui di atas. Sayang ada satu hal yang tidak mereka ingat: Allah. Ketakutan dan kecemasan mereka yang amat  membuktikan bahwa Israel lebih "percaya" kepada mata tombak  dan badan raksasa ketimbang kuasa Allah.

☕ 🍞 Mungkin zaman ini tidak ada Goliat, tetapi di dalam setiap kehidupan kita ada "Goliat" yang akan kita temukan. Dan kita akan merasa diperkecilkan oleh "Goliat" itu sehingga kita merasakan putus asa untuk meneruskan perjuangan hidup ini. Demikianlah yang terjadi kepada tentera Israel di mana mereka menjadi takut dan tidak mampu melawan Goliat. Terkadang masalah² cabaran dan rintangan dalam hidup kita membuatkan kita menyerah kalah sebelum berperang. Kita menjadi putus asa. Lebih parah lagi jikalau kita dikelilingi oleh orang-orang yang tidak mendorong kita dan tidak memberikan semangat kepada kita untuk terus percaya kepada Tuhan Yesus dan maju. Di saat-saat beginilah seseorang itu perlukan sokongan doa, dorongan, nasihat dan sebagainya tetapi yang terjadi adalah sebaliknya. Seperti abang Daud, Eliab cuba memperlekehkan apa yang telah Daud katakan, pasti akan ada orang-orang yang begitu di dalam perjalanan hidup kita yang akan cuba untuk mengatakan hal-hal yang negatif yang tidak memberikan apa-apa semangat dan dorongan.

Di dalam petikan firman Tuhan ini, Daud bukan sedang menyombongkan diri melainkan dengan kaca mata iman, ia melihat musuh-musuh Allah tidak ada apa-apanya. Seperti Daud, seharusnya kita juga dengan kacamata iman berani melangkah maju dalam menghadapi setiap tantangan hidup ini, yaitu dengan bersandar penuh pada Tuhan. Orang-orang yang mengenal Tuhan akan tetap kuat dan berani maju! Yesus tidak pernah menjanjikan perjalanan hidup yang selesa dan aman tetapi Dia telah memberikan kepada kita lebih daripada 3000 janji-janji-Nya di dalam Alkitab untuk menjadi bagian hidup kita apabila kita terus tuntut janji-Nya dan hidup oleh janji-Nya, pasti kita akan melihat kemenangan! Bagaimana dengan anda...? Apakah respon anda hari ini...?


You are the revivalist...!
#SpreadRevival

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: