Sunday, September 8, 2019

Revival : Compassion for the lost

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : Compassion for the lost

Matthew 14:14  And when Jesus went out He saw a great multitude; and He was moved with compassion for them, and healed their sick.

Matius 14:14 (TB)  Ketika Yesus mendarat, Ia melihat orang banyak yang besar jumlahnya, maka tergeraklah hati-Nya oleh belas kasihan kepada mereka dan Ia menyembuhkan mereka yang sakit.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #251. Tahukah anda bahawa hati kita harus tergerak untuk jiwa-jiwa? Yesus peka akan keadaan orang banyak. Mereka kekurangan makanan. Timbullah belas kasihan Yesus. Jika pada Markus 6:34, belas kasihan Yesus timbul kerana orang banyak seperti domba tanpa gembala, di sini belas kasihan Yesus muncul kerana keperluan fisik. Orang banyak tidak mempunyai makanan. Yesus juga peka akan pendengar-pendengar-Nya. Meski jumlah mereka banyak, Ia masih memiliki waktu dan kesempatan untuk berbicara dan melayani mereka secara pribadi.

☕ 🍞  Bekalan roti yang kecil ini meningkat oleh kuasa mukjizat Yesus Kristus, sehingga seluruh orang ramai berpuas hati dan dikenyangkan.  Dalam kita menjangkau jiwa-jiwa manusia, kita juga sepatutnya peka kepada keadaan hidup mereka serta mempunyai belas kasihan untuk membantu mereka. This is "NEED Based" ministry. Gereja harus memainkan peranan untuk mensejahterakan jemaat dari segi membantu mereka sekiranya mereka memerlukan bantuan. Membantu dari segi sosio-ekonomi mereka, kaunseling, mencari pekerjaan bagi yang memerlukan, membantu mereka sekiranya kekurangan tenaga pekerja 👷 untuk membina rumah (ini contoh saja) dan macam-macam lagi. Senantiasa bersiap sedia untuk membantu sesiapa yang memerlukan bantuan. Yesus memperlihatkan diri-Nya dan tampil di antara orang ramai walaupun Ia menyingkir demi keamanan dan ketenangan-Nya sendiri, Ia bersedia keluar dari peristirahatan-Nya itu saat melihat orang banyak begitu rindu untuk mendengar-Nya. Ia bersedia bekerja keras dan menampakkan diri demi kebaikan jiwa-jiwa, kerana Kristus juga tidak mencari kesenangan-Nya sendiri.

Di tengah-tengah dunia yang individualistik, orang Kristian dipanggil untuk menyatakan kepedulian mereka serta meneladani Yesus. Mari kita belajar meneladani Tuhan Yesus agar selalu peduli terhadap keperluan sesama kita. Bila kita merasa potensi dan kekuatan kita tidak seberapa untuk melakukannya, mari kita datang dan serahkan semua itu kepada Tuhan Yesus, maka Ia sanggup melipatgandakan dan memakai kita menjadi saluran berkat. Terlebih lagi, bila kita sendiri mengalami pelbagai kesulitan, masalah, dan gelombang kehidupan, janganlah takut, tetapi serahkanlah kepada Tuhan Yesus, maka Ia yang berkuasa atas sakit penyakit dan alam akan menolong dan memberi jalan keluar kepada kita. Bagaimana dengan anda...? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival #GreaterMovement

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: