Saturday, October 5, 2019

Revival : A Faithful Fruitful Servant

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : A Faithful Fruitful Servant

Matthew 25:16  Then he who had received the five talents went and traded with them, and made another five talents.

Matius 25:16 (TB)  Segera pergilah hamba yang menerima lima talenta itu. Ia menjalankan uang itu lalu beroleh laba lima talenta.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #278. Tahukah anda bahawa kita harus menjadi seorang hamba yang setia dan berbuah? Apa yang salah dengan hamba yang mendapatkan kepercayaan satu talenta itu? Mengapa ia tidak mau mengembangkan satu talenta yang dipercayakan padanya? Apakah itu merupakan bentuk protes kepada tuannya kerana ia hanya diberi sedikit talenta sedangkan teman-temannya mendapatkan lebih banyak? Persoalan mengenai talenta tersebut sebenarnya bukanlah persoalan mengenai wang atau harta semata-mata. Yesus sebenarnya tidak menuntut bertambahnya harta, melainkan bagaimana para hamba menunjukkan kesetiaan mereka kepada-Nya melalui tindakan pengelolaan talenta yang bertanggungjawab.

☕ 🍞 Responsibility. Tanggungjawab. Setiap orang yang percaya harus bertanggungjawab terhadap apa yang telah Tuhan berikan kepada kita. Bagaimana respons para hamba? Kedua hamba yang menerima 5 dan 2 talenta itu mengembangkan apa yang dipercayakan kepada mereka dengan bertanggungjawab. Keduanya berhasil mengembangkan apa yang dipercayakan kepada mereka seratus peratus. Bertanggung jawab dalam pekerjaan dan pelayanan adalah cermin dari kesetiaan kita kepada Tuhan. Kesetiaan kita seharusnya ditunjukkan dengan mengerjakan pekerjaan atau pelayanan kita sebaik mungkin, sesederhana apa pun pekerjaan kita, dengan sungguh-sungguh dan dengan penuh rasa tanggung jawab. Dalam perumpamaan ini, Tuan itu adalah Kristus, yang adalah Pemilik dan Penguasa mutlak dan sah atas semua orang dan harta benda, dan secara istimewa atas jemaat-Nya. Ke dalam tangan-Nya-lah segala sesuatu diserahkan. Hamba-hamba itu adalah orang-orang Kristian, hamba-hamba-Nya sendiri, demikianlah mereka disebut.

Ou Calling comes with a responsibility. Bagi setiap orang yang percaya kepada-Nya telah diberikan satu amanat dan kita  bertanggungjawab atas amanat itu dan harus dilaksanakan sebaik mungkin. Bukan sekadar menjadi orang percaya saja, tetapi melakukan apa yang diperintahkan oleh Tuhan Yesus. Apa yang telah dipercayakan kepada anda, lakukanlah itu dengan penuh bertanggungjawab. Bagaimana dengan anda..? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival #GreaterMovement

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: