Thursday, October 31, 2019

Revival : Purity of heart

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Purity of heart


Mark 7:15  There is nothing that enters a man from outside which can defile him; but the things which come out of him, those are the things that defile a man.

Markus 7:15 (TB)  Apa pun dari luar, yang masuk ke dalam seseorang, tidak dapat menajiskannya, tetapi apa yang keluar dari seseorang, itulah yang menajiskannya.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #304. Tahukah anda bahawa yang menajiskan seseorang adalah apa yang keluar daripadanya? Hati yang rusak bagaikan mata air yang tercemar, mengalirkan air beracun senantiasa. Kalau hati dalam pemahaman Ibrani adalah pusat dari kepribadian manusia yang menentukan keseluruhan tindakannya baik yang aktif maupun pasif, maka kerusakan hati manusia akan menjadi sumber kenajisan. Kesucian hati bukanlah masalah mencuci atau tidak mencuci tangan, atau masalah boleh atau tidak boleh dimakan. Di sini Yesus mengajarkan satu hal penting bahawa kesalehan yang hanya terlihat dari luar, adalah bahaya. Itu akan menjauhkan orang dari Allah dan membuat orang menjadi munafik.

☕ 🍞 Seseorang najis karena berbagai pikiran yang berasal dari dalam hati dan keluar dalam bentuk kata-kata atau tindakan. Di sini Yesus menjelaskan makna rohani dari hukum Musa tentang najis dan tahir. Salah satu alasan mengapa penjelasan tersebut diberikan ialah untuk mengajarkan kebenaran tentang kenajisan rohani ini juga, namun para pemimpin rohani Yahudi tidak pernah memahami hal-hal selain yang lahiriah saja. Bukan makanan yang membuat orang menjadi najis, meskipun makanan itu dimakan dengan tangan yang belum dicuci dalam suatu upacara. Kerana makanan hanya akan masuk ke perut, bukan ke hati. Maka pikiran yang kotorlah yang akan menajiskan orang, kerana pikiran itu keluar dari hati. Sama ada dari hati timbul kenajisan ataupun dari dalam hati mengalir air kehidupan.

Jagalah hatimu dengan segala kewaspadaan, kerana dari situlah terpancar kehidupan. Oleh kerana kejahatan yang keluar dari dalam hati kita, pikiran dan hati nurani kita buat menjadi kotor, kita melakukan kesalahan. Akibatnya, kita menjadi jijik di mata Allah oleh kerana semua hal yang keluar dari kita ini. Pikiran dan perasaan, serta perkataan dan perbuatan kita yang jahat, semua itulah yang menajiskan kita, dan tidak ada lain lagi. Oleh sebab itu, yang harus kita pedulikan adalah membasuh hati kita dari segala kejahatan. Hanya Yesus Kristus sahaja yang dapat membersihkan hati kita oleh kasih karunia-Nya. Bagaimana dengan anda? Apakah respon anda hari..? 

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: