Monday, October 7, 2019

Revival : Perfect Denial

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣

Revival : Perfect Denial

Matthew 26:72  But again he denied with an oath, "I do not know the Man!"

Matius 26:72 (TB)  Dan ia menyangkalnya pula dengan bersumpah: "Aku tidak kenal orang itu."

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #280. Tahukah anda bahawa terkadang kita pun menyangkal Tuhan Yesus? Perbuatan kita, percakapan kita, tingkah laku kita, cara hidup kita semuanya adakalanya menyangkal ketuhanan Yesus di dalam hidup kita. Kita mengaku kita Kristian tetapi cara hidup kita tidak menggambarkannya. Penyangkalan Petrus semakin lama semakin keras dan semakin menyakitkan. Mula-mula dia hanya menyangkal, kemudian dia menyangkal dan bersumpah, "aku tidak kenal orang itu". Setelah itu ia bukan saja bersumpah, tetapi malahan bersumpah dan mengutuk. Petrus yang diajarkan untuk rendah hati dan menyangkal diri, sekarang malah menyangkal Tuhan dan Juruselamatnya. Bukankah yang seperti itu seringkali terjadi dengan kita? Dosa yang satu berkembang ke dosa lain yang semakin keras dan menyakitkan hati Tuhan.

☕ 🍞 Saat Petrus dituduh sebagai salah satu murid Kristus, dia menyangkalnya kerana merasa malu dan takut untuk mengakui hal itu. Dia juga berusaha untuk membuat semua orang di sekelilingnya percaya bahawa dia sama sekali tidak tahu-menahu dan tidak peduli dengan Kristus. Hal ini dituliskan sebagai peringatan bagi kita, supaya tidak tersandung dalam dosa yang sama seperti Petrus, supaya kita jangan pernah menyangkal Kristus Tuhan yang telah menebus kita, baik secara langsung ataupun tidak langsung, dengan menolak tawaran-Nya, melawan Roh-Nya, tidak mengakui pengenalan kita akan Dia, atau merasa malu akan Dia dan firman-Nya, ataupun takut menderita bagi Dia bersama-sama dengan umat-Nya yang juga menderita.

Banyak orang Kristian juga jatuh seperti Petrus yang menyangkali Tuhan Yesus. Akar permasalahan ini adalah kerana mereka tidak memiliki iman yang teguh kepada Tuhan. Mereka tidak peka terhadap peringatan firman Tuhan. Mereka mengandalkan kekuatan sendiri daripada mengandalkan kasih karunia dan kuasa Allah dalam doa dan permohonan. Mereka hanya mau mengikut Yesus tanpa memikul salib. Mereka mengejar materi dan kenikmatan duniawi, sehingga membuka kesempatan untuk digoda oleh si jahat. Bagaimana dengan anda...? Adakah kita menyangkali Yesus dari cara kehidupan kita? Apakah respon anda hari ini...?

You are the revivalist...!
#SpreadRevival #GreaterMovement

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion
http://sherkarl.blogspot.com

** jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: