Wednesday, April 29, 2020

Revival : Die to sin

Sarapan pagi yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣


Revival : Die to Sin


Romans 6:7  For when we died with Christ we were set free from the power of sin.

Roma 6:7 (TB)  Sebab siapa yang telah mati, ia telah bebas dari dosa.

Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #120. Tahukah anda bahawa kita yang telah dibebaskan dari dosa harus mematikan pekerjaan dosa? Kuasa maut sudah dikalahkan. Kuasa Yesus sekarang membangkitkan dalam diri kita hasrat baru untuk hidup kudus dan menyenangkan hati Tuhan. Kita harus memandang diri kita sekarang sebagai hidup bagi Allah. Oleh karena itu panggilan hidup anak-anak Tuhan adalah menyerahkan anggota-anggota tubuh untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang baik yang menjadi berkat buat orang lain dan yang memuliakan Tuhan. Artinya kita harus mematikan keinginan berdosa kita. Jangan biarkan anggota tubuh kita dipakai untuk berbuat dosa .

☕ 🍞 Dosa manusia membuat kasih karunia Allah tercurah sehingga manusia menerima pembenaran. Lalu bolehkah kita berbuat dosa terus supaya kasih karunia Allah terus menerus mengalir atas kita? Pertanyaan ini sebenarnya menggelikan. Bagaimana mungkin seorang anak berpikir untuk melawan orang tuanya kerana tahu bahwa orang tuanya akan memaafkan dia?  Kita telah bebas dari pengaruh dosa karena kesatuan kita dengan Kristus. Lalu bagaimana mungkin orang yang telah mati bagi dosa kemudian hidup dalam dosa? Yang mati dan bangkit bersama Kristus sepantasnya hidup bagi Kristus. Kita harus tunduk pada Kristus kerana Dialah yang sekarang menjadi Tuan kita. Ini bukan pilihan, melainkan tugas yang harus dilakukan oleh setiap orang Kristian. Orang yang sungguh-sungguh percaya, yang memiliki keselamatan dalam Kristus dengan kasih karunia yang menyertai Roh Kudus yang mendiaminya, dibebaskan dari kuasa dosa dan pencemaran. Apakah kita boleh bertekun dalam dosa, supaya kasih karunia semakin bertambah? Ini pemikiran sesat! Ketika kita telah dibenarkan oleh Tuhan, maka hidup kita menjadi baru dan dosa sudah lenyap. Semua ini terjadi kerana kita ikut di dalam kematian dan kebangkitan Yesus. Paulus mengajarkan salah salah satu erti baptisan iaitu mati dan bangkit bersama Yesus. Ketika kita ikut dalam kematian Yesus bererti semua dosa telah kita tanggalkan dan matikan di salib Kristus untuk menuju kepada satu kehidupan yang baru di dalam Dia, yaitu hidup kekal melalui kebangkitan-Nya.

✍🏻 Kristus mati satu kali untuk mematikan dosa selama-lamanya sehingga Ia hidup selama-lamanya juga bagi Allah. Itu bererti kemenangan tuntas atas dosa dan maut. Kita yang percaya Yesus, sudah dibebaskan dari dosa dan hukumannya, dan sudah memiliki hidup kekal untuk melayani Allah. Kita hanya boleh punya satu tuan atau majikan, iaitu Allah yang sudah menebus kita dan bukan iblis yang sudah kalah! Siapakah Tuan anda? Sudahkah anda dibebaskan sepenuhnya? Apakah respon anda hari ini....?

You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: