Saturday, April 8, 2023

Revival : He denied HIM

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : He denied HIM



Luke 22:57 But he denied Him, saying, "Woman, I do not know Him. "

Lukas 22:57 (AVB) Tetapi Petrus menyangkal katanya, “Perempuan, aku tidak mengenal Dia!”



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #98. Tahukah anda bahawa kita juga seringkali menyangkal Yesus? Yesus ditangkap dan dibawa ke rumah imam besar. Petrus yang sebelumnya mengatakan berani mati bersama Yesus, hanya berani mengikuti Yesus dari jauh. Jangankan mati bersama Yesus berada dekat dengan Yesus saja tidak berani. Petrus gagal dalam komitmennya untuk mengikut Tuhan dalam segala keadaan. Diperhadapkan dengan tudingan orang, Petrus menciut dan menyangkal. Padahal ia sudah sejauh ini tegar mengikuti penangkapan Yesus sampai di halaman rumah imam besar. Lalu mengapa Petrus gagal?


🍞 ☕ Sebenarnya kegagalan Petrus telah dinubuatkan Yesus dalam perjamuan Paskah terakhir. Kejatuhannya itu dimulai dengan tindakan mengikuti dengan sembunyi-sembunyi. Ia mengikuti Kristus ketika Ia digiring pergi sebagai seorang tahanan. Tindakan ini baik dan menunjukkan kepeduliannya untuk Gurunya. Tetapi ia mengikuti dari jauh, supaya jauh dari bahaya. Ia berusaha menjaga keselamatan dirinya dalam masalah itu, yakni mengikuti Kristus, supaya dapat memuaskan nuraninya, tetapi hanya dari jauh saja, supaya dengan demikian ia tetap melindungi kehormatan dirinya dan tetap aman. Kejatuhannya sendiri adalah menolak untuk mengakui semua pengenalan dan hubungannya dengan Kristus. Ia tidak mau mengakui Dia kerana sekarang Ia sedang sangat menderita serta berada dalam bahaya. Ia dituduh oleh seorang hamba perempuan biasa yang bekerja di rumah itu, bahwa ia salah seorang pengikut Yesus ini, yang mengenai-Nyalah segala keributan ini sekarang terjadi. Dengan penuh perhatian si hamba perempuan ini mengamat-amati Petrus yang sedang duduk dekat api, hanya kerana Petrus seorang asing, seorang yang tidak pernah ia lihat sebelumnya.

👉🏼 Ayam pun berkokok dan segera Petrus mengingat apa yang telah dikatakan Yesus sebelumnya. Petrus menyedari kegagalannya. Petrus menangis dengan sedih. Penyesalan selalu terlambat datangnya. Mudah sekali menyatakan setia sampai mati kepada Yesus semudah menyangkal-Nya mati-matian. Kalau mau setia sampai akhir, beranikah kita membayar harga kesetiaan itu? Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: