Saturday, April 22, 2023

Revival : Original Disciple

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Original Disciple



John 1:47  Jesus saw Nathanael coming toward Him, and said of him, "Behold, an Israelite indeed, in whom is no deceit! "

Yohanes 1:47 (AVB)  Ketika Yesus melihat Natanael berjalan ke arah-Nya, Dia berkata, “Ini orang Israel tulen, tiada yang palsu pada dirinya.”



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #112. Tahukah anda bahawa kita harus menjadi seorang murid yang tulen? Yesus Tuhan kita memberikan kesaksian yang sangat mulia terhadap kejujuran Natanael. Yesus melihat Natanael datang, dan menyambutnya dengan perkataan yang sangat menyukakan hati. Ia berkata tentang dia kepada orang-orang lain di sekitarnya, dan Natanael sendiri juga mendengar perkataan-Nya itu, "Lihat, inilah seorang Israel sejati."


🍞 ☕ Kristus memujinya, bukan untuk menyanjungnya, atau membuatnya congkak dan menganggap diri sendiri baik, tetapi mungkin kerana Ia mengenalnya sebagai orang yang sederhana, kalau bukan orang yang perasa, orang yang terlalu berpikiran keras dan rendah tentang dirinya sendiri, yang cepat meragukan ketulusan dirinya sendiri. Dengan kesaksian-Nya ini Kristus memastikan bahwa ketulusannya itu sungguh-sungguh. Natanael, lebih dari semua calon murid yang lain, telah mengajukan keberatan terhadap Kristus. Akan tetapi, Kristus menunjukkan di sini bahwa Ia memahami keberatannya itu, dan tidak ingin menegurnya atas kesalahannya itu, kerana Ia tahu bahwa hatinya lurus. Ia tidak menjawabnya dengan pedas dan berkata, "Mungkinkah sesuatu yang baik datang dari Kana, kota di Galilea yang tidak ada apa-apanya itu?" Sebaliknya, dengan baik hati Ia menggambarkan Natanael sebagai orang yang tulus hati, untuk mendorong kita agar berharap dapat diterima Kristus, kendati dengan segala kelemahan kita, dan untuk mengajar kita agar kita selalu berbicara dengan hormat tentang orang-orang yang tanpa alasan yang jelas sudah membicarakan kita dengan menghina, dan agar kita memberi mereka pujian yang layak mereka dapatkan.

👉🏼 Ramai di antara kita ada yang Kristian tulen dan Kristian palsu. Apakah bezanya kedua itu? Tulen bermaksud yang asli, yang jujur, yang ikhlas, yang tulus hatinya. Palsu bermaksud mereka yang pura pura Kristian. Nama saja Kristian, tetapi hidupnya tidak seperti orang percaya. Datang ke gereja setahun 3 kali saja ini namanya Kristian Perayaan. Dan macam macam lagi. Jadi, yang mana satu kita? Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: