Thursday, April 6, 2023

Revival : Prayed more earnestly

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : Prayed more earnestly 



Luke 22:44 And being in agony, He prayed more earnestly. Then His sweat became like great drops of blood falling down to the ground.

Lukas 22:44 (AVB) Dalam kesengsaraan Dia berdoa, peluh-Nya seperti darah menitik ke tanah.



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #96. Tahukah anda bahawa kita harus berdoa dan menaikkan segala permohonan kepada Allah dalam apa jua keadaan hidup kita? Apa yang akan Anda lakukan ketika muncul masalah pelik dalam hidup Anda? Panik? Susah? Sedih? Reaksi demikian sangat manusiawi. Yesus juga demikian. Namun, Tuhan Yesus menghadapi masalah dan persoalan itu dengan doa.


🍞 ☕ Seberat apakah pergumulan Tuhan Yesus di taman Getsemani? Lukas melukiskan dengan jelas dalam perikop kita kali ini. Begitu berat sehingga Yesus berdoa, "Ya Bapa-Ku, jikalau Engkau mau, ambillah cawan ini dari pada-Ku". Apa yang berat dari pergumulan tersebut? Dari sisi kemanusiaan-Nya, Ia sedang menghadapi penderitaan yang berujung kematian. Namun Yesus sedar, kematian-Nya itu diperlukan untuk penyelamatan manusia berdosa. Tidak ada cara lain kecuali mati di salib menggantikan hukuman dosa umat manusia. Lebih dari itu, sebagai sosok Ilahi, Yesus harus menanggung dosa umat manusia di atas salib. Ketakutan Yesus yang selalu memikirkan perpisahan dengan Allah, semakin mendorong Dia berdoa dengan lebih keras dan serius. Yesus berdoa hingga cucuran keringat-Nya dilukiskan seolah seperti darah. Ini suatu pergumulan paling berat yang Yesus alami sebelum Ia naik ke kayu salib, dan mati di sana. 

👉🏼 Yesus mengingatkan mereka tujuan berdoa. Pengikut Yesus Jika doa begitu penting bagi Yesus, mengapa kita masih malas berdoa? Dalam apa jua keadaan hidup kita Naikkanlah permohonan anda dengan ucapan syukur ke hadrat Allah. Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: