Thursday, April 20, 2023

Revival : I am not worthy

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣




Revival : I am not worthy



John 1:26-27
26 John answered them, saying, "I baptize with water, but there stands One among you whom you do not know.
27 "It is He who, coming after me, is preferred before me, whose sandal strap I am not worthy to loose. "

Yohanes 1:26-27 (AVB)
26 Yohanes menjawab, “Aku membaptis dengan air, tetapi dalam kalanganmu ada seorang yang tidak kamu kenali,
27 iaitu Dia yang datang selepasku. Aku tidak layak mengurai tali kasut-Nya pun.”



Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #109. Tahukah anda bahawa kita harus tahu identiti kita di dalam Yesus? Kita lihat di sini Yohanes Pembaptis ini sedar dan tahu siapa dirinya dan dia tidak mengaku bahawa dia adalah Kristus. Yohanes sedar betul akan tugas panggilan dan misi yang diembannya, yaitu memusatkan pelayanan dan kesaksiannya pada sang Mesias, yaitu Yesus Kristus. Dia hanyalah utusan dari Allah untuk sang Mesias. Dan Yohanes Pembaptis telah membuktikan bahwa seorang utusan yang baik tidak akan pernah berpikir apalagi bertindak berani untuk merebut kemuliaan Tuhan yang dilayaninya.


🍞 ☕ Ia mengakui bahwa dia hanyalah hamba yang mengerjakan tanda lahiriah: "Aku membaptis dengan air, dan itu saja. Aku bukan apa-apa, dan tidak melakukan apa-apa, lebih daripada yang kamu lihat. Aku tidak mempunyai gelar lain selain Yohanes Pembaptis. Aku tidak dapat memberikan kasih karunia rohani yang dilambangkan dengan baptisan itu." Paulus juga berusaha agar orang lain tidak menganggapnya lebih daripada apa yang mereka lihat padanya. Demikian pula dengan Yohanes Pembaptis. Hamba janganlah berusaha menjadi tuan. Ia mengarahkan mereka kepada seorang yang lebih besar daripada dirinya, yang akan melakukan bagi mereka, jika mereka menginginkannya, apa yang tidak dapat diperbuatnya: "Aku membaptis dengan air, dan itulah tugas terbesar yang dapat aku lakukan. Dengan membaptis, aku tidak mempunyai tujuan lain kecuali untuk menghantarkan kamu kepada Dia yang akan datang kemudian daripadaku, dan untuk menyerahkan kamu kepada-Nya." Perhatikanlah, tugas besar hamba-hamba Kristus adalah menuntun semua orang kepada-Nya. Bukan diri kita yang kita beritakan, tetapi Kristus Yesus, Tuhan. Yohanes memberikan penjelasan yang sama kepada para utusan ini seperti yang diberikannya kepada orang banyak.

👉🏼 Pemahaman dan kesedaran diri seperti yang dimiliki Yohanes, perlu dimiliki oleh orang yang melayani Yesus. Bila orang tidak melihat jati diri dalam kaitan dengan Yesus, maka ia hanya dapat melihat kemampuannya. Orang semacam ini tidak akan rela direndahkan di dalam pelayanannya. Namun bila kita berhadapan dengan Kristus, maka keangkuhan dan sifat mementingkan diri sendiri akan meluruh, meski mengalami perlakuan yang merendahkan diri sendiri. Bagaimana dengan kita? Apakah respon kita hari ini...?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: