Thursday, April 4, 2024

Revival : But you shall remember

Sajian makanan rohani yang lazat dan enak yang disediakan untuk kita semua. Ayuh kita menjamu selera bersama sajian surgawi ini.
🍳 🍳 🍉 🍆 🍇 🍈 🍐 🍑 🍄 🍎 🍏 🍌 🍦 🍧 🍨 🌭 🍟 🍔 🥓 🍱 🍣



Revival : But you shall Remember 



Deuteronomy 24:18 "But you shall remember that you were a slave in Egypt, and the LORD your God redeemed you from there; therefore I command you to do this thing.

Ulangan 24:18 (TB) Haruslah kauingat, bahwa engkau pun dahulu budak di Mesir dan engkau ditebus TUHAN, Allahmu, dari sana; itulah sebabnya aku memerintahkan engkau melakukan hal ini.


Shalom dan salam Revival kepada saudara dan saudari sekalian. Hari yang ke #95. Tahukah anda bahawa kita harus ingat kondisi kita sebelum Tuhan Yesus telah menyelamatkan kita? Orang Israel harus terus ingat kondisi mereka dahulu sebagai budak di Mesir. Mereka berada dalam tekanan bangsa asing. Kerana itu mereka tidak boleh menekan sesamanya apalagi menculik dan menjual saudaranya. Kejahatan seperti ini mendatangkan hukuman mati. Ingatan sebagai budak juga mewajibkan mereka untuk tidak memeras pekerja harian yang miskin. Mereka harus segera membayar upahnya hari itu juga.


🍞 ☕ Mereka tidak boleh memeras para pekerja itu, dengan terlalu membebani pekerjaan mereka, dengan memberi mereka hardikan-hardikan yang tidak sepatutnya dan tidak masuk akal, atau dengan manahan dari mereka tunjangan yang semestinya. Seorang pekerja, kendati merupakan seorang asing bagi seluruh rakyat Israel, tidak boleh diperlakukan dengan semena-mena: “Sebab engkau pun dahulu budak di negeri di mana engkau adalah orang asing dan engkau tahu betapa beratnya ditindas oleh seorang mandor. Ingatan sebagai budak juga mewajibkan mereka untuk tidak memeras pekerja harian yang miskin. Mereka harus segera membayar upahnya hari itu juga. Seorang tuan yang berbelas kasihan, meskipun agak merepotkan baginya, tidak akan mengecewakan harapan dari seorang pekerja miskin yang begitu tidak sabar menerima upahnya. Namun itu bukanlah yang terburuk.


👉🏼 Sungguh dosa yang lebih besar daripada yang dipikirkan kebanyakan orang, dan akan didapati demikian pada hari penghakiman agung, jika kita menimpakan kesusahan ke atas para hamba, buruh, dan pekerja miskin yang kita pekerjakan. Allah akan memperlakukan mereka dengan benar jika manusia tidak. Jadi janganlah kita melupakan bagaimana keadaan kita sebelum kita diselamatkan oleh Tuhan Yesus. Apakah respon kita hari ini.....?


You are the revivalist...! 
#SpreadRevival #GreaterMovement 

Tuhan Memberkati...!

In His Majestic service,

†_=ShErKaRL KuGaN=_†
TFGM's Daily Devotion 
http://sherkarl.blogspot.com

** Selain daripada membaca renungan ini, saya menyarankan agar anda juga mengkaji, merenungkan serta menggali lebih dalam Firman Tuhan. Jika kamu diberkati lewat perkongsian ini, maka jadilah saluran berkat bagi mereka yang lain dengan mengongsikan berkat ini.**

No comments: